Endelig en brukbar Vista

Endelig fant jeg den kombinasjonen av Vista og maskinvare som virkelig gjorde Vista brukbar.

Jeg har vært den tålmodige, ikke nødvendigvis heldige bruker av Vista i over to år nå. Siden betaperioden og de første installasjonen av mastodont-programvaren våren 2006, har det alltid vært elementer med Vista jeg har likt - brukergrensesnittet, for eksempel - jeg synes Aero er behagelig. Og sånn cirka nesten like mye jeg intenst har mislikt.

I august 2006 var betaen kommet så langt at jeg installerte den i min fleksible venn - den bærbare pc-en. Og oppdaget alle piner og plager med programmet, noe som effektivt har gjort at Vista har vært på én PC, ikke på de andre jeg omgir meg med på jobb - der er det XP og litt Linux. Treghet, ukontrollbar vekst i lagringsplass alene, sære reaksjoner på alle tilleggsprogrammer - jeg har hatt mine plager. Åssen er det for eksempel mulig å lage en så god filbehandler som simpelthen feiler, om den ikke bruker votter og vintre selv på de enkleste filoperasjonene?

I juni var det nok. Jeg bestemte at jeg ikke kunne trekke en pc som dreiv meg fra vettet med på ferie, men jeg skulle være snill og i det minste putte i nok minne til at jeg hadde 3 GB - perfekt og maks for Windows XP 32-bit. Jeg hadde gitt min trofaste HP Compaq nc6400 en ny, større harddisk til påske som en del av utforsking av forbedringer, så den var der den skulle i 2008, selv med sin Duo Intel T7200-prosessor. Men etter to måneder hadde jeg frådende konstatert at det ikke hjalp det spøtt, alt gikk treigt og med ubegripelig apps-stopp.

Men, en siste sjanse skulle den få: Jeg installerte en Vista Business i 64-bits med en den gyldige lisensen jeg hadde, riktignok med aktivering over telefon - testeren sitt verste mareritt om man bruker programvare fra Microsoft. Og der hadde jeg en innertier!

Fire måneder seinere kjører jeg en pc som oppfører seg så bra man kan forvente av en to år gammel bærbar, stabil og rask så langt jeg kan ønske, og de få snurrighetene som er, kan jeg leve med. Nå må jeg bare finne ut hvilken maskin jeg skal installere en Vista 64 som testreferanse - og sjekke om det er verdt å kjøpe en ny lisens når testperioden er over :-)

Spesifikasjonene:
HP Compaq nc6400, fra desember 2006.
T7200 Centrino Duo, 3 GB DDR2-667 minne fra Corsair
160 gb Samsung 5400-harddisk

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?