Nehei, jag gillar inte din fotobagg...bomkjøp & slikt...


* God ide, men en "pain in the back" etter kun kort tid...Tamrac Velocity 7.

Jeg har skrevet litt om bæreutstyr for fotografen/digitalfotografen *) i noen postinger her i det siste. Et par tilbakemeldinger har vært at det ville vært interessant å få vite om noen reale bomkjøp. Og her kommer noen slike, noen har jeg faktisk eid, noen har jeg prøvd og returnert.

Tamrac Sling

Først ute en designidé som viste seg helt ubrukelig. Tamrac 5747 Velocity 7 ble valgt for diagonalbagg/slingreimløsninga. Jeg foretrekker slike bagger for lett pakking når jeg skal vandre og fotografere i turistfeller, byer eller områder hvor risikoen er stor. Rask tilgang og lett vekt er viktig når man vandrer gatelangs i timevis.

Velocity 7 hadde plass til basalt utstyr pluss blits og småsaker. Men tynn reim gjør det ubehagelig å bære sjøl små mengder utstyr over noe tid (et kvarter eller noe...). Åpningen var plassert såpass høy at selv om baggen var tilgjengelig for åpning med å svinge den fram under armen så lå den omtrent under haka. Og det gjør at det blir et kav uten like å få kameraet opp, med mindre man har svært korte armer eller har et par ekstra ledd på armen **). Om skulderreima løses lenger ut, har man ikke en ryggbagg, men en rumpetaske. Og der finnes det bedre alternativer.

Best alternativ fra Think Tank

Bildet over er slik min variant så ut. Den er nå rebuffet av Tamrac til svart-grå sak, som kjennetegnes ved at frontglidelåsen ligger i en surmulende bue. Og det sutres sannelig nok som det er rundtom, jeg ville styrt klar av en slik bag.

Som slingbag er min favoritt og anbefaling Sling-o-matic.

Godt tenkt, men liten 

Think Tank Rotation360 viste seg å være et betinget feilkjøp. Think Tank er i seg selv aldri feil, det er velkonstruerte bæreredskap med en utrolig materialkvalitet, detaljrikdom og en absolutt realitetsorientering til hvordan det faktisk er å fotografere som ikke så mange andre produsenter har. Denne kombinasjonen av midjeveske og ryggsekk er i så henseende utmerket. Det er for alle praktiske formål en Speed Demon v1 satt inn i halvparten av en GlassTaxi.

Ulempen er at den delen av ryggsekken som er igjen egentlig blir for liten til praktisk bruk for fotoutstyr. Snacks og regnjakke, ok, kanskje en blits og et lite objektiv. Den har også åpning ut fra ryggen, noe som gjør at sikkerheten er litt for lav etter min smak - ryggsekker med en slik åpning kan enkelt stjeles fra om man er i by, i uoversiktlige menneskemengder eller på reise. I tillegg må man ta av hele sekken, inklusivt midjeveska for å få tak i noe i topprommet.

Midjeveske FTW

Det er noen hemper for å kunne kople på enkelte vesker fra belteveskesortimentet til Think Tank (eller Lowepro). Men om det skal være noe grunn til det, er det fordi det må være plass til for eksempel i 70-200 eller en 14-24. Det som skjer om det prøves, er at de kommer i konflikt med å ta ut midjeveska fleksibelt. Det er selve den innovative detaljen i R360. Så det blir ikke helt rett, det heller.

Ettet et halv års tid fant jeg ut at det var midjeveska som var "gefundene fressen", og jeg solgte hele sekken til en lykkelig kjøper som fant den ideell som tursekk. Under slike forhold foretrekker jeg fortsatt beltesystemer. Der også. For øyeblikket er favoritten i så henseende ChangeUp, hvor Samsung Tab-nettbrettet og Nikon 1-systemet trives sammen med andre jobbsaker. Mer om det seinere (når jeg får tid...).


Moro i Hong Kong

En av de siste baggene jeg skaffet var en en sak fra Cullmann, mest kjent for sine stativer. Men når favorittbaggen ryker i Hong Kong, så er det hell i uhell: Shopping i Hong Kong er forferdelig, grusomt morsomt ***). Her var det kombinasjonsbag kalt Trento photo daypack IT med skulderrem, ryggsekkreim og reimer som kunne krysskoples slik at den blir en sling-bag.

Trento har smart organisering av innmat, med mulighet for å vri fotoinnmaten slik at fotoutstyret kan tas ut via siden, og en egen lomme for bærbar pc opp til 15 tommer. Sidelommen er stor nok til en vannflaske, og frontlomma har plass til et passe utvalg småting. Fotoinnlegget må stå på høykant om man har pro-speilrefleks, eller semi-pro med batteripakke.

I oppløsningens tid

Alt i alt en stilig sak, fornuftig organisert og godt polstret innmat. Så hva er bom? Det er for spinkle detaljer: Glidelåshempene er tynne, lar seg ikke sikre og bøyer seg lett, og etter noen dagers bruk gikk det ene festet til skulderreima fløyten. Plagsomt og irriterende, for ellers er dette en nydelig og gjennomtenkt sak.

Spesielt når den ene etter den andre av festene røk, slik at den til slutt var blitt en litt snasen skulderveske. Jeg følte meg litt som gutten som skulle høvle julegaver og ender opp med en fjøl. Trent-en klarte bare ikke basalt fotoutstyr - kamerahus med et objektiv, nr to-objektiv og blits. Den ble derfor en populær second-hand for en kvinnelig venn.

Glorete og tynt 'R Us

Jeg har også prøvd Kata sine bagger, under tvil, først og fremst fordi de ofte liker å bruke kjip plast og neopren som byggmaterialer. Vi veit, om vi har dykkersertifikat eller ei, at noen kler neopren bedre enn andre. Og realt fotoutstyr har ikke de formene ****).

Kata har imidlertid en Kata 3 in 1-bagg som kan lastes tungt som en vanlig ryggsekk, og som kan endres til slingbag med å endre reimkopling. Ulempen er fargevalget på utsiden, og at sikkerhetskoplingene til ytterrommet ikke er bedre beskyttet. Jeg synes også polstringen er i tynneste laget. Kata er heller ikke uproblematisk som produsent.


National Geographic - gode blader, ikke bagger

En kommentar til: Kata står forøvrig bak National Geographic-seriene med bagger i grønn og svart kanvas. Styr klar av disse overprisete NG-greiene, de hyler og skriker "dyrt fotoutstyr/masse penger". Dessuten er ikke knappene eller velcro-løsningene solide nok, selv om dette er gjort litt bedre på den nye, svarte serien. Om man ønsker kanvas for det tøffe og rustikke uttrykket, så bør man heller se på Domke. Men NG-bladet er fortsatt bra og inspirerende for den fotointeresserte.

Etterhvert vil jeg komme med en oppsummering om hva jeg vektlegger når jeg handler meg bæreutstyr for mine mest fleksible venner :-) - forhåpentligvis slik at andre finner fram i denne jungelen.


*) Digitalfotografen er den lykkelig fotografen med digital film, og ofte har med seg pc ¤) eller mac.
**) Også et kjent motargument mot å mekke (eie) franske biler.
***) Uhyggelig og skremmende gøy, altså...
****) Er det en 70-200 du har påmontert, eller er du bare glad for å se meg?

¤) Som andre fotografer, bare mer nedlesset...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?