Krevende og uventet - et standardobjektiv utenom det vanlige.

RASTA LA VICTORIA SIEMPRE: Nikon Nikkor 58 mm er et objektiv som er dyrt og krevende, men verdt innsatsen. (Havanna, Cuba, 2018)

I en artikkel hos Shuttermuse testes Nikon 58mm f/1.4 i hva han kaller "The Unexpected Review". Det er en sak om hvor positivt overrasket en trent og blasert fotograf kan bli over noe genuint sært og bra og brukbart selv når vi lever i en fototid der produkter lanseres i et bankende kjør.

Det er veldig gjenkjennbart. Dette objektivet fikk jeg første gang prøve under lanseringen tilbake i 2014, og da var det objektiv som var pre-produsert - vi fikk lov til å prøve, fokusere, ta foto, men ikke publisere noe. Nikon kunne ikke stå inne for at kvaliteten var bra nok.

Det går an å falle noe så grundig for et optisk glass i en kompakt pakke...

Standard i fire år

Knallskarpt, kompakt, uventet lett, og med en brennvidde som gjorde det egnet som et normalobjektiv og likevel et akseptabelt portrettobjektiv.

Det er også et helt fantastisk videobjektiv på et kamera med FX-brikke.

Etter et par år fikk jeg skrapt sammen nok til å kjøpe mitt eget, og Nikkor 58 mm har vært mitt standardobjektiov både på D800 og D850 i fire år.

I likhet med andre forhold der du faller fra start, så har det ikke vært bare enkelt. Til tross for alle kvaliteter, så er det et krevende objektiv. Du må jobbe både med utsnitt, lysfall og lystype for at det skal sitte, og det har vært noen rare og ikke helt gode resultater innimellom.


KREVENDE, MED SÆRPREG: Utsnitt i forbifarten under sære lysforhold er gefundene fressen. Som denne bilreperatøren som tar det han har for å fikse det han kan. (Havanna, Cuba, 2018)
Men det er lett å tilgi, på grunn av alt det som er bra, og det som er helt fantastisk.

- Åh, supert objektiv. Jeg angrer på at jeg solgte mitt!, sa en ansatt i en fotoforretning til meg engang. Jeg skulle teste et objektiv, og la igjen 58 mm'eren som pant. Han forsto godt at det var et verdifullt pant og hadde ikke problemer med å låne meg to objektiver. Kjennere kjenner verdien utover prisen.

Snart seks år etter lansering holder dette objektivet seg godt i pris, og det dukker sjelden opp som bruktobjektiv.

For den som lurer: Ja, det er verdt det. Konkurrentene er Nikkor 85 f/1,4 (som jeg også har, og som var standard før 58 kom på huset) og Nikkor 105 mm f/1,4. Ingen av disse er dårlige, men man må finne den man forgaper seg i.

Min "Niftfiftyeight" er fortsatt favoritten.

Dersom du vil se flere eksempler på hva dette objektivet kan gjøre, er det bare å sjekke ut Instagram og bruke emneknagg #niftyfiftyeight.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?