LinkedIn-kopler til Outlook Office 64-bit




STØTTER 64-bit: LinkedIn har fått en dedikert innpluggingsmodul til Outlook. (Illustrasjon: LinkedIn)

Integrasjon mellom sosiale nettverk har sine sider. Det verste er ikke at man får enda mer informasjonsstøy. Utfordringen er at det ligger en utveksling av informasjon mellom presumptivt konkurrenter. De får enda mer informasjon om deg, hvem du kjenner og hvordan dere samhandler.

Men av og til spiser f***fluer, og noe er for nyttig og offentligheten er akseptabel nok. For eksempel LinkedIn, som er i ferd med å bli en profesjonell katalog over folk man kjenner eller har snakket med i jobbsammenheng - deres kan, er, er på vei, slutter, mener i profesjonell sammenheng. Spesielt nyttig er det for å finne rett navn og tittel til folk man snakker med og skal gjengi. Nå nytter det ikke å si at det ikke er en god nok kilde for informasjon: LinkedIn *er* den universale jobbkatalogen. Å glemme å oppdatere LinkedIn er ikke særlig profesjonelt, og kan bli temmelig pinlig.

Koplingen inn mot meldingsklienten min har ikke vært på plass en stund. Det skyldes at jeg bruker 64-bit programvare, inkludert 64-bit-versjonen av Outlook. Win7 med 64-bit programvare har fordelen av bedre minnehåndtering, men først og fremst strengere krav til drivere og programmering. Det fjerner en kilde til stopp på grunn av råtten programvare fra enkelte leverandører i det enorme utvalget man får med Windows.

Ingen annen informasjonsklient har styrken til å hente, rydde og sortere informasjon fra så mange kilder som Outlook. Med flere epostkonti, oppdragsgivere, rss-er og selvsagt sosiale nettverk er det desperat nødvendig å automatisere en del. Og integrasjon bidrar til det.

Jeg har hatt glede av LinkedIn-integrasjonen så lenge jeg hadde 32-bits Windows, men den siste av pc-ene forsvant ut i høst. Med bare 64-bit igjen har jeg integrert med Messenger, og latt resten være.

I samband med opprusting av arbeidsstasjonen min kjørte jeg full reinstallasjon av alt. Under oppsett av Outlook tenkte jeg å legge inn ihvertfall Messenger (denne pratekanalen er fortsatt effektiv i jobbsammenheng), men LinkedIn sin egen lenke går kun til 32-bit-versjonen, som ikke fungerte i min 64-bit-versjon. Ett nettsøk lenka meg til en fresk artikkel fra denne våren om at LinkedIn Developer Network: 64bit Outlook Connector var tilgjengelig. Den kan lastes ned her.

Jeg tar ikke i bruk Facebook-innpluggingen. Etter å ha sett hva den utveksler, er det bare å innse at jeg ikke vil gi Facebook så mye informasjon om meg. Det andre valget, MySpace, er uten nytte for meg. Nesten ingen jeg kjenner bruker denne urtjenesten. Innkopling til Twitter fikses gjennom denne innpluggingen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?