Have it Nice

MIDDELHAVSSJARM: Tok dette bildet i forbifarten ut av vinduet på Hotell Meridien  i 2005, jeg var på konferanse i regi av HP Software. Det er vakkert der sør.


Denne lille saken skrev jeg til ei som ba om tips fra sine Facebook-kontakter om hva man skulle gjøre i Nice-området om man skulle dit.

Hun hadde en feiring av mor som utgangspunkt, og flere deltakere på feiringsturen. De tenkte å bo i Menton, litt nord for Nice by, som er en liten soveby mellom den og Monaco.

Tenkte disse tipsene kanskje kan interessere andre enn de som følger meg på Facebook. Det er så godt som klippet og limt inn.

Monaco eller Cannes


Nice er den hyggeligste byen på den siden av Côte Azur. Jeg har bare reist gjennom Menton på vei til Monaco, og er ikke kjent der. Men en tur til Monaco er uansett ikke å forakte, kanskje ikke for den helt billige shoppingen, men det er interessant sted å ha sett og vært i. Gode lunsjsteder har de også.

Jeg har gode erfaringer med lokaltogene opp og ned det strekket (ned til Cannes, som er laaangt unna min favoritt. Men jeg har et par gode spisesteder der, om det er av interesse), togene er presise og velholdte, selv etter fransk standard.

Nyt Gamlebyen

Gamlebyen i Nice kan man bruke timer på å vandre i, både på dag og kveldstid. Hint: stemningen fra bakgårdsscenen i "Lady og Landstrykeren". Strandpromenaden er også fin, men hektisk. Pass på vesker & lommebøker. En tur tur i parken ved "mt." Boron er et hyggelig grønt avbrekk med utsiktsmuligheter.
Handlegatene nord for promenaden inneholder de fleste merkebutikkene og en og annen original perle. Jeg pleier å bruke Hotel Palais De La Mediterranee Nice ved promenaden/gamlebyen som referansepunkt: Nord for den er disse handlestrøkene.

Gode spisesteder

Det best måltidet jeg har spist, var i Pelicans' Station, 3 Rue Préfecture, ved siden av Justispalasset nord i Gamlebyen. Er dere flere enn ti, er antagelig La Voglia i 2, Rue Saint François de Paule, litt lenger sør i bydelen verdt et besøk. Nice har mange gode fiskerestauranter, men jeg likte personlig La Gargamelle i 47 Rue Gioffredo - det er i parallellgaten til Av. de Verdun, nord for gamlebyen.

Nice er uansett et sted hvor det er god tilgang på god mat i stort og smått. Nærhet til Middelhavet og stor utveksling med omkringliggende regioner og land gir stort utvalg og mange smaker. Det skal godt gjøres å ikke finne noe godt å spise og drikke der.

Dette er uansett den delen av Frankrike hvor jeg liker maten best, fordi smakene, krydringen og de gode porsjonene fyller ut resten av det franske kjøkken, som jeg ofte føler er en respektfull håndtering av råvarer slik at det skal se finest ut. Da er noe mistet på veien, slik jeg ser det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?