Halvveis gjennom året - med bra global spredning


IKKE HELT I RO: Første halvår 2013 vært moderat i antall turer, men omfattende i geografisk spredning.
Det tegnet til å bli en planlagt Oslo-sommer, med jobbing og litt kattevakting på fritida. Det var planen. Fire måneder på reisestipend utenlands i fjor høst og fram til februar skulle kompenseres med at jeg ikke tok noen sommerferie i år. Fett nok. Rett nok litt borti skogen, siden jeg jobbet hele tiden - blant annet med min første bok.

Boka. Den første. Mi.
Men det er snodig hvordan man kan få litt sjømannslengting når venner, familie og kjente begynner å poste bildene sine fra ferdene ut av landet - eller ut av landet.

Jeg må si at jeg aldri egentlig har tenkt særlig ut på hvordan føttene deres så ut ovenfra før Facebook gjorde det til en egen fotosjanger.

Bare sarkasmer å få

Nok om det, ei venninne minte meg om at jeg egentlig ikke hadde noe å klage over, et faktum også en kompis påpekte i helga som var.

Dersom jeg skriver noe i retning "...du er heldig som får reise..." i en eller annen sammenheng på nett, så mener alle jeg er sarkastisk. Det er ikke synd på meg, får jeg høre, om jeg er heldig. Er jeg uheldig er det langt unna høflig. Veldig langt.

Ikke så rart, når jeg gjorde en liten bildestatus på nett: Første halvår i år har jeg vært innom ti land, åtte nye, over en periode på til sammen drøyt ni uker. Én ny delstat i US fikk jeg med meg også. Og med spredning fra New Zealand i sørøst til US i nordvest har jeg i og for seg sett verden. Igjen.

Vestland, katter og Hangul

Helt stille blir det ikke. En tur til Vestlandet for å besøke en bror på Stord i slutten av juli er på plass. Det kom etter en invitasjon som innebærer at jeg prøver å få hodet rundt alfabetet Hangul. Sånt har vært langt nede på gjøremålslista, men det er utrolig hva man gjør bare det kommer en god grunn!

Når ikke jobben krever mye praktisk innsats, så passer jeg disse kattene mens eierne erobrer Kilimanjaro.

 PELSPLAGET: Det er lille, gamle Titi, som er litt avpelset og har blant annet mistet "faraoskjegget" hu vanligvis har under haka.  

 CAT ON A FREEZER: Yngre, velfødde Isis, som viser fram hva som skjer etter sterilisering hos enkelte katter 

Foto og reising

Sjølsagt, draget mot frisk inspirasjon dukker opp. Da leser jeg fotoblogger med gode bilder og utstyrstest - som denne Wandering On The Edge: Lowepro Flipside 400 AW Backpack Review.

Nå har jeg riktignok solgt Flipside 400-modellen og gått opp til Flipside 500. Men det er fortsatt en knallgod, sikker og vandreverdig fotosekk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?