Utstyrstips: Peak Design vokser - noe systemet deres fort gjør

FOR HÅNDEN: En festeklips på kikkert, kamera, aktivitetskamare festes i en holder som er skrudd i en høvelig reim eller belte. Så enkelt, så smart, så solid, og det virker. (Foto: Peak Design)

Det finnes übersmarte løsninger som dukker opp som et svar på problemer du har og som ingen har løst særlig godt. Før.

Peak Design er et slikt system. Deres festeklips- og holdersystem for rask tilgang til kamera eller montering av aktivitetskamera er enkelt, solid og det virker.


BASISSYSTEMET: Holderen bak klemmeskrues fast i en reim. Egne knapper sørger for justering av klemmefestet, og låsing av festeklipset til holderen. De tre klipsene foran passer i holderen, eller i systemstativhoder fra Manfrotto eller Alca. (Foto: Peak Design)

Siden jeg kjøpte den første enkle løsningen våren 2015, har jeg endt med å handle meg tillegg etterhvert som behovet melder seg. Noe som gjør at fotosekk, jobbsekk, EDC-bag og skulderveske har hver sin holder påmontert hele tiden.

Og alle tre kamerahus jeg bruker jevnlig, fra D800-speilrefleksen med batterikammer til Nikon 1 J5 speilløst har holderklips under. Det virker simepelthen, hver gang kamera skal være lett tilgjengelig men ute av henda puttes de i holderen sin. Og der sitter de godt!

Jeg har også lagt til holder for kikkert, aktivitetskamera som GoPro og Sony AZ-1, håndleddsreim og en egen, ny hurtigkopling for to objektiver etter en kjedelig situasjon på jobb i mai i år.

Da skaffet jeg meg også en liten nytteveske for beltet, for disse småtingene som batteri, filter, ekstra minnekort, reservebatteri for mobilene, penn, objektivrengjøring og alt det der. Det er noe ordentlig ræl, men disse småsaken spiller ofte en avgjørende rolle mellom et foto eller ei, og da bør de ta minst mulig plass og være enkel å ta med seg.

NYERVERVET: Den lille veska er for alt smårælet som kan berge en fotosituasjon når du ikke har en diiiger fotosekk med. (Foto: Peak Design)

Folkefinansiering

Det andre interessante med Peak Design er hvordan de finansierer nye produkter: De bruker folkefinansiering ("crowd funding/investing") som Kickstarter for alt mulig. Nylig slapp de løs en ny runde muligheter for en serie sekker og slyngesekker for gruppefinansiering. De ligger godt an til å få dette fullfinansiert før fristen også.

Peak Design Everyday backpack, tote and sling bags er ikke heelt min smak, men de er et annerledes og hyperpraktisk design. Jeg tror om lag der trendnissen møter dingseløva. Holder de kvaliteten fra tidligere produkter, er de sannsynligvis verdt prisen.

Det mest fascinerende er at Peak Design på denne måten får sjekket interessen og testet markedsføring for en idé før de starter storskala-produksjon. Kreativiteten og hurtigheten i idéutvikling kan tyde på at dette endrer prosessene innad i selskapet på en måte som setter modell.

En analyse av lønnsomheten hadde antagelig også vært interessant.

Jeg har kjøpt flere av mine Peak Design-dingser hos Foto Video/Scandinavian i Møllergata for den som vil se nærmere på systemet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?