Her er kamerareima for alle, også vi som ikke liker kamerareim

FRESKE GREIER: Slide Summit Red kombinerer design, komfort og fleksibilitet. Foto: Peak Design Produktfoto.


Jeg har ikke brukt vanlig kamerareim på mange, mange år. Jeg tror fortsatt at standardreima som følger med kameraet ligger plastinnpakket og uåpnet i alle kamera-esker jeg har kjøpt siden jeg gikk fulldigitalt i 2004.

Grunnen er at slike nakkereimer er en "pain-in-the-neck" (pun intended), og det gjør at kameraet er litt i veien når det ikke er i bruk. I tillegg annonserer merkereima "dyrt kvalitetsutstyr", en oppmerksomhet man ikke vil ha når man fotograferer visse steder i verden.

Legg til at skulderbæring er stupid risikofyllt, så er nakkereimer egentlig helt unødvendig.

Primærsikringen min har vært håndreim eller håndleddsreim - i det siste har jeg gått full inn for Peak Design Clutch for alle mine DSLR-kamera.

Sekundærsikringen har vært slyngereimer, hvor utvalget langsomt har blitt bedre - den jeg har vært mest fornøyd med er fra Black Rapid, men Sunsniper var min første

For og mot slynger
Slyngereimer bruker jeg når jeg må bruke flere kamerahus på én gang, som under eventer, bryllup, safari osb. Eller når det er en lang sesjon der jeg ikke kan bruke ryggsekk med en PD Capture-klips på skulderreima.

Slyngreimer har mange fordeler, og er alltid bedre enn en klassisk nakkereim. Først og fremst fordi vekt på skulder er bedre enn vekt på nakken, og kamera er unna vei når det ikke er i bruk.

Men at hele reimen sklir rundt i bruk er plagsomt, og loddrett ubehagelig om den polstrete delen av reimen ikke lenger lastes på skulderen, men er et helt annet sted.

I tillegg er det sjølsagt ulempen at dinglingen kan bli voldsomt ubehagelig, og mest for kameraet og objektivet, som kan (og vil) slå inn inn i alt mulig. Sjøl om man har proft utstyr med godt byggkvalitet, tåler de ikke alt mulig. Og reparasjoner av digitalt utstyr og objektivglass er ikke billig.

Slide Summit-reima
Så etter en periode der jeg ikke har brukt reim i det hele tatt, ble det åpenbart at det heller ikke holdt - men da kom denne opp i kampanje:

Peak Design Slide Summit Edition Camera Strap:
Peak Design Slide Summit Edition Camera Strap Review - YouTube

Som det er vist i videoen, er kombinasjonen av tre i en som reim interessant, men det beste er at dette er reim som stabiliserer kamera i slynge. At den er enkelt å justere opp og ned etter bruk, og, la meg legge til, objektivstørrelse, er en bonus.

Den største fordelene imidlertid at kamera kan settes på et stativ med hurtigfeste direkte. Det kan gjøres om det er Vanguard, Arca eller Manfrotto-feste. Raskt å arbeide med, en ekstra sikkerhet ved stativarbeide og tilpasset ikke bare eget stativ, men de fleste andre.

Og som sagt er håndreim mitt primære sikringsgrep. Og Slide Summit kommer ikke i veien for Clutch.

Jeg valgte Summit Rød som farge. Jeg falt hel for fargen, og trengte en avveksling fra standard-svart som det meste av tilbehøret mitt er. Det gjør det også enklere å finne igjen reima i bagen. Den finnes også i svart, og en annen Summit-variant i Venstre-grønt.

Peak Design selges i de fleste gode fotosjappene nå. Prisene er høye, men design, komfort og kvalitet er verdt det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?