Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?

ALDRI LEI: Denne utsikten. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)

Av og til krever tidene og livet å sette seg i et ovalt rør påmontert vinger, ror, hjul og jetmotorer for en flyreise. Og få slike reiser er mer givende og utfordrende enn den interkontinentale, om det nå er en tretimers til Istanbul eller en tjuetimers fra New York til Sydney.

Noen hundre turer

Personlig har det blitt noen slike turer over årene. Antallet har nok kommet godt inn på de tresiffrete tallene. En effekt er at jeg av og til synes den korte sekstimeren fra Skandinavia til New York er i korteste laget. Man får knapt nok kommet i tralten før det er på tide å lande igjen.

Det å fly fra Oslo til Arlanda og Kastrup er tross alt ikke mer pes enn å ta toget til Sandefjord.

VIDERE: Av og til er det godt å reise videre. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)

For man legger seg til vaner og ritualer når man flyr endel. Man skal balansere komfort og det å komme fram i noenlunde funsjonell stand med hensyn til flybesetning og  gjøre jobben deres så enkel som mulig. Kabinpersonnellet er din beste venn og støtte på turen. Men de er på jobb, og deres uunværlige innsats er en viktig komfortfaktor.

Det er også en fordel å ikke irritere, eller la seg irritere, for mye av medpassasjerene.

Så her kommer noen tips for langturen.

Pakk i:
- Ha med kabinbagasje som er så lite du kan få det. Begrensingene på slik bagasje skjerpes mer og mer inn, siden det er en mulig inntektskilde for selskapene og en kilde til irritasjon for medpassasjerene.

- Vanligvis er 40 liter største bagasje du kan ta med inn, og det er mye. Spesielt om det er bagasje laget for flykabin.

- Ha løse og ledige klær som tåler væske og skitt og som ikke lett blir gjennomsvett.

- Kompresjonsstrømper er lurt, og det er ikke aldersavhengig. De hjelper på komfort underveis, og de er helt fantastiske mot stivhet og stølhet når du er framme.


I kabinbagasjen bør pakke:

- Pass.

FAVORITTBOKA: Alltid med på tur. Verdifullt og mektig. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)

- Eventuelle papirbilletter og visa.

- En flaske vann. Om du ikke vil kjøpe på flyplassen, er det ofte mulig å ta med en tomflaske og fylle i innenfor sikkerhetskontrollen på de fleste norske flyplasser.

- Eget hodesett med demping, helst støykansellerende. Husk på dobbelplugg om du flyr Boeing.

- Ekstra batteri til hodesettet.

UNDERHOLDNING: Underholdnings- og informasjonssystemene ombord er mer enn bare filmer. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)
- Fuktighetskrem/Leppebalsam. Om det er ansikt, hender eller annet som er utfordringen, lufta ombord i et fly er snodige greier og fuktighetskrem er både komfort og avslappning.

- Medisinskrin med egne medisiner, kontaktlinser og magekontrollerende: Syrenøytraliserende, anti-diaré, antiluftimagen, smertestillende og tabletter mot reisesjuke og eventuelle allergier.

- Desinfiseringgel/våtservietter

- Noe salt, fx peanøtter eller gullfisk

- Noe søtt for humøret, fx Energi/protein-barer

- Penn - for å notere, skrive ut ankomstkort mv. kanskje lita notisblokk om ikke mobilen holder

- Øreplugger om du er vâr for lyder når du sover, søvnmaske om du må ha det mørkt.

- Sentralt klesskift, i tilfelle hovedbagasje blir forsinket eller kommer bort.

- Liten deo, og en liten hotellflaske såpe/shampoo.

- Tannbørste/tannkrem

- Hodelykt/liten lommelykt

- Liten reisehåndduk

- Nettbrett/PC

- USB-ladekabel for mobile dingser

- Foto-/videoutstyr

- Annet dyrt utstyr, inkludert smarttelefon, Kindle, kikkert, digitale medier, backup-harddisker

- Solbriller og solkrem. Flere flyselskaper nekter deg å ta med innsektsspray, så den bør pakkes i innsjekket bagasje.


Praktisk til og på:

- Sørg for å være ute i god tid, selv om du har sjekket inn på flyet på nett på forhånd.
UTE I GOD TID: Det blir alltids noe kluss. Ekstra tid gjør det håndterbart. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)

- Vær våken nok til å få med det det du skal av praktikaliteter, men husk på at det er greit å være klar for å sove på flyet.

ORIENTER DEG: På flyplassen er det viktig å skaffe seg oversikt, og sette kurs for for riktig sted til rett tid. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)

- Har du tid før du flyr, se om du kan få lagt inn et times fysisk aktivitet. Det klarer hodet, varmer opp muskler og gjør stillesittingen i et flysete mer utholdelig.
- Ha ikke mer med deg inn i kabinen enn det du klarer å lempe sjøl, og som du kan få av og opp i bagasjelukene over hodet og i setelomma på under et halvt minutt.
- Hjelp medpassasjerene, og smil til kabinpersonalet som er ansvarlig for din seksjon.
- Sitt ned, men ikke fest setebeltene før flyet starter å bevege seg.
- Når du skal av flyet, ta det rolig. Plukk ned det det du skal ha med deg. Har du sekk og jakke, tenk på  om det ikke er enklere å ta dem på når du er kommet av flyet.
- De fleste fly tømmes etter rekke-for-rekkemetoden. Ta en stor dose flegma, og vent på tur.
- Om kabinpersonalet virker streng og stresset, ikke ta det personlig. Det er garantert noen som gjør jobben deres vanskelig på og av flyet, sørg bare for at det ikke er deg.

For den som vil ha flere tips, er dette verdt å lese: Pro Tips for Flying in Comfort | SmarterTravel


GOD TUR: Snart framme. Og klar for nye opplevelser. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt