Twitter i praktisk bruk - et par eksempler


(Trost, Østre Aker kirke, april 2009)

Sosialsesongen har startet, og av alle ting vi prater om er naturligvis bruken av it/pc/mac(sorry, noen trekker fortsatt skillene her) og nå sosiale nettverk viktig. Spesielt Twitter, som er gjeldende prügelknabe for noe nytt og uforståelig som ingen har bruk for, vel? Personlig mener jeg det kom fram et svært godt argument mot å engasjere seg i flere sosiale nettverk: Det kan være en fordel å begrense tiden man bruker foran datamaskinen. Selv jeg ser den.

Jeg er imidlertid blant de som har svært stor bruk for twitter. I følge analytikere er jeg også typisk, siden jeg er journalist med it-systemingeniørbakgrunn, og jobber innen it/media/samfunn, hvor twitter er midt i blinken for å få oversikt over og for å hente informasjon. 

La meg ta et par eksempler: Jeg skriver en del om produkter og trender innen it. Av og til skjer det noe "alle" vil snakke om, og støynivået blir så høgt at det ikke er mulig å få oversikten gjennom vanlig web-surfing og RSS. Spesielt siden nettmedia har en tendens til å gjenta - eller kopiere hverandre - slik at ensidigheten blir også blir høy. Sorry folkens, det er et problem som gjelder nyheter på nett.

Jeg bruker ofte et verktøy som heter Tweetdeck for stikkordfølging. Denne apps'en bruker Adobe Air som rammeverk, noe som gjør at du må installere dette rammeverket før du installerer tweetdeck. Fordelen er at disse to installeres i riktig rekkefølge fra hjemmesidene til den ene eller andre apps-en. Tweetdeck etablerer såkalte paneler, opp til femten stykker, hvor du kan ha den ordinære twitterstrømmen din, alle direktemeldinger og  -svar, men viktigst: Søkefilter for dem eller det du vil følge spesielt. Du kan slette og gjenopprette paneler og filter etter smak og behov.

Denne uka blir Windows 7, neste plattform fra Microsoft, en av de store buzz'ene. Jeg kjører dette på femte måneden, og jeg vil dele, finne og finne ut av mest mulig så raskt som mulig. Et filter for det gir en strøm av alle som skriver "Windows 7" i meldingsboksen i Tweetdeck. Ditto for andre nyheter denne våren, som "bacon-flu" (for oss som ikke mister hodet av en pandemitrussel) eller landsmøtene i de politiske partiene (for oss som skal bruke stemmeretten til høsten).

Den andre muligheten er å hente ut informasjon over tid. Om man vil ha en lenke eller en artikkel noen omtalte for flere måneder tilbake nytter det ikke å bruke søkeverktøyene på nettet, fordi de enten er mangelfulle eller overveldende. Om man ønsker noe mer relevant, vil du søke i din egen twitterstrøm, og bare der.

Her bruker jeg et verktøy som heter OutTwit, som sender hele twitterstrømmne min som informasjonselementer til Outlook. For ikke å drukne helt i tvittring, sender jeg dem til en egen mappe som ikke er med i standardmappa mi for å vise informasjon og e-post i Outlook. Der kan jeg bruke søke-, sortering- og andre kraftige funksjoner i Outlook til å bygge de informasjonssamlingene jeg vil. For den som bruker andre informasjonsverktøy som Notes, så finnes det for den klienten også. For den som bruker enkle e-postlesere: Jeg har ikke sjekket :-)

Om noen lurer på hvilken applikasjon som er den beste universalløsningen for tvitring, så er svaret foreløpig: Ingen. Noe som ligger i at Twitter er noen av det aller enkleste som er bygd og sendt til Internettsamfunnet, og det betyr at alt kan bygges på utsiden. Også etter brukeradferd. Og siden adferden er forskjellig, spriker applikasjonene i hytt og dynevær. Det er også mulig at det ikke er noen god idé å samle alt under en apps. Her er jeg nøytral, og tar i bruk det jeg trenger når jeg trenger det innen twittersfæren. 

Noen kommentarer til "Hvilket nettsamfunn er best for DEG"

Det er også noen som drar debatten om hva som skal eller bør brukes, som forutsetter at typiske sosiale nettverk som facebook, myspace, twitter, plaxo eller linkedin er konkurrenter. Det er de ikke, de er bare verktøy fra verktøykassa Internett. Og man velger det som egner seg for du har bruk for. Og, ja, analogien om at dersom man bare har en hammer, så ser hele verden fort ut som en spiker, er presis også for bruk av sosiale nettverk. Om man vil ta i bruk slike nettverk, bør man ha to-tre kompletterende. Og investere den tiden som trengs for å få avkastningen.

Dersom tiden ikke gir avkastning, la være å investere mer av den. Men å entre festen og stille seg i et hjørne uten å ville ta kontakt, bidra med noe, eller gi av seg selv, for etter et par timer å si "dette var kjedelig og meningsløst" for så å stikke med et smell, karakteriserer ikke en dårlig fest.

Bildet er mitt eget-en stolt og hissig redebygger ved Østre Aker Kirke.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?