En grønn bakvei til Reno


KNALLVÆRSMÅNE: Sola skinner og vinden er kald, og månen følger deg hele dagen. Kontrastene er store i Sierra Nevada.


Jeg sjekker ting på forhånd bare sånn cirka passe når jeg reiser på egen hånd. En viktig del av reisen for meg er veien til målet, og innfall og tilfeldigheter er krydderet på denne veien. Så også den siste turen min østover fra San Francisco. Før eller sia måtte jeg på Interstaten, men litt avveksling må til.

Grensebarriere

I fjor i oktober hadde jeg en helg mellom to jobbuker der jeg rakk å kjøre gjennom midtre Yosemitte Nasjonalpark og Death Valley på to dager. En fantastisk tur, og høydeforskjellen på rundt 3000 meter var bare en del av det. Natur og landskap er nemlig slående.



Livsfarlig utvikling mot rekreasjon

Denne gangen tenkte jeg å komme meg lenger nord i fjellkjeden som skiller høyfjellsslettene i Nevada fra lavlandet i California.Sierra Nevada er en effektiv fysisk grense som strekker seg fra Oregon til fjellene nord for Los Angeles. Den er avgjørende for klimaet i delstatene, og er en kilde til rekreasjon eller katastrofe. 

Under landnåmstida i US på 18- og 1900-tallet var dette det siste, store livsfarlige hinderet før California og den sørlige ruta til Oregon. Mellom Reno og delstatshovedstaden Sacramento i California går hovedveien som i dag er Interstate 80. Der er Donner Lake og med den minnene etter en av de mest kjente katastrofene på ruta vestover. Donner-nybyggerne snødde inne og måtte ty til kanibalisme for å komme seg gjennom vinteren 1846-47.



Fra San Francisco valgte jeg ruta California State Route 4, med Stansislaus Nasjonalpart som høydepunkt og Carson City som dagsetappe. Turen går gjennom fantastiske skogsområder med noen av de høyeste trærne som finnes, og veien slynger seg tett og bratt opp til Ebbet Pass med høydepunktet 8730 fot, eller 2660 meter. 

Helt nord for dette området ligger friluftsparke Lake Tahoe med skisenteret Squaw Valley, der folk har kommet i mengder får å tråkke rundt på ski. Hele området er en avveksling fra varmen og fuktigheten i California, eller fra varmen og tørrheten i ørken og høyfjellsslettene i Nevada. 

Dyrisk 

Jeg lar bildene fortelle litt om inntrykkene, men jeg innrømmer gjerne at jeg gjerne drar tilbake til disse grensetraktene igjen. Men neste gang skal jeg forsøke å bli noen dager foran å ta en dagstur. Blant annet fordi flora og fauna fortjener mer tid. Som du ser.



DYRELIV: Det er alltid fascinerende å se hvilket dyreliv som trives under alpine forhold - noe er bare vart og fantastisk.





DYRELIV: Andre er bare nysgjerrige, og den under her var faktisk leken. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?