Gjerne Korea igjen

MODERNE BRUKSKUNST: Fra Leeum-museet. Noen ungjenter shower og fotograferer seg sjøl i speilskulturen.
Denne sommeren var jeg på en konferanse i Seoul som jeg utvidet til en langhelg for fotografering og bli kjent med byen. Nyttig for et par saker jeg jobber med.

Det er en spennende og diger by, men den er på sitt vis enkel å komme rundt i. T-banesystemet er effektivt og enkelt, og drosjene har sjåfører som snakker forståelig engelsk og har oppdaterte gps-er. Bussene er en litt større, men ikke uoverkommelig utfordring. Jeg vil ikke kjøre bil i Seoul.

Det er likevel en fordel å ha visse ideer om hva man vil, noe også Aftenposten får fram i denne omtalen Storbyferie helt i grenseland.

Jeg fikk med meg sentrum rundt rådhuset, som ligger ved byfjellet som det anbefaleas å ta en tur oppom.

Arkitektur: Sentrale strøk rundt det sentrale byfjellet er ne oppvsining i spennende design og arkitektur. Her er ventilasjonshettene til metro/handelsstrøket under bakken. 
I tillegg fikk jeg med meg Gangnam-området, som er slik man forestiller seg i sangen: Majorstua på syre med like sossete og litt fjerne folk som man finner i overtall på Oslo Vest.

BUSINESS: Korea er moderne teknologi og næringsliv kombinert med sterk egenbevissthet og klassisk stil. Stilig, som dette bygget ved teknologivisningssenteret til Samsung i Gangnam!


En tur til Leeum Museum of Art med  klassisk og moderne koreansk kunst, sammenlignet på gripende vis med moderne kunst fra resten av verden.

GEEK-ART: I en tunnelene under vei/jernbaneanlegget i Yongsan-markedet har høydepunkt og personer i teknoligihistorien markert i golv og vegger. Her er Doug Engelbart, oppfinneren av pc-musa.


Ingen er vel heller overrasket over at jeg var en tur innom teknologi-strøket Yongsan  og tråkket rundt der en 5- 6 timer. Heldigvis var dette den tredje søndagen i måneden, der noen av butikkene holder stengt. Noe som antagelig beyr at bare 3-4000 butikker var åpne i stedet for de vanlige drøyt 5000.

Noen interessante priskupp, mye kjent og et noen helt nye teknologiske saker. Jeg fikk tak i noen smågaver og et par nyttige oppdateringer til pc-en som venter der heime.

GLEDER MEG TIL GJENSYN: Koreansk risvin, ikke risbrennevin som smaker verre enn sake, men risvin,var et lett og leskende drikk til et utvalg av koreanske spesialiteter.
For min egen del endte jeg også opp med å kjøpe med meg noen kjøkkenting. Det koreanske kjøkkenet er nydelig, og av de aller beste i Asia. Og jeg er blant de som liker Kimchi. Ikke alt er like godt, men det meste av det jeg fikk var nydelige greier. Virket også bra for fordøyelsen, og det er alltid viktig når man er på tur til nye steder.

Jeg drar gjerne tilbake til Korea og Seoul, og holder meg oppdatert hos eatyourkimchi.com

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?