Det er synd jeg kan gå på ski


I dag så jeg nedsiden av kunne gå på ski. Det hadde muligens berget meg unna en hovedstad med London-tendenser etter kraftig snøfall.

Oslo-gryta er blitt et snø-h****** uten like denne lørdagen. Med foredrag ute på vestkanten (bl.a. et om arkitekturjournalistikk på Litteraturhuset), har jeg tråkket rundt Slottet og bortover der, og blitt snødd ned - flere ganger.

Hvor ille det var, ble veldig klart etter Sushi hos Le Meo i Pilestredet utpå ettermiddagen. Jeg og mitt sjarmerende middagsfølge  skulle begge ta 37-bussen videre, men ved den katolske kirka var 28 minutter ventetid... 37-bussen, nærbussen min, går vanligvis hvert sjuende minutt (hvert femte i røsjtida), så dette var noe overraskende.

Vel , etter noen minutter venting fant vi ut dette sannsynligvis ikke var en teknisk feil, så vi vandret nedover, hun i retning Gunerius, jeg til Stortinget T-bane. Ombord i banen (kom etter to minutter) var meldingen at all trafikk vestover etter Majorstua var stoppet, og også trafikken øst og nordøstover etter Brynseng. På Jernbanetorget var det ti minutter stopp og venting, ved Helsfyr nye fem. Etter å ha gått av på Helsfyr, gikk det to minutter før melding om å tømme hele T-vognsettet - ingen trafikk videre. For 37-bussen fra Helsfyr var det 15 minutter ventetid. Selv om reisegarantien skal gjelde, aner det meg at det ikke var taxi å få på på øyeblikket....

Korsom er, hadde jeg villet lære å stå på ski, hadde det vært en glimrende dag å lært det. Men siden jeg kan gå på ski, går jeg ikke på ski om jeg kan unngå det. Men i dag kunne jeg sikkert gått på ski, om jeg ikke kunne gå på ski. Men siden jeg kan gå på ski, er jeg overlatt til livet i en snøfyllt oslobygd, og det er slitsomme greier... 

Bildet er mitt eget, og er hentet fra Mall of the Emirats i Dubai, som altså har et skianlegg inne i kjøpesenteret. Ute var det februar og 28 grader i sola...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?