Så, hva med Twitter?


Jeg må innrømme at da jeg startet som Twitter-bruker her i høst, var det med noe skepsis. Lite interessant informasjon, og litt for mye helt private meldinger, riktignok med noen perler siden man kun kan gi oppdateringer på 140 tegn.

Men etter nyttår har ting begynt å skje som endrer Twitter vesentlig. For det første har det kommet langt mer interessant informasjon, som kombinert riktig gir helhetsbilder verdt å følge med i. Sterkere bruk av lenker for mer informasjon gir rom for dybde man ikke skulle tro 140 tegn kunne gi. Og det har kommet til mange norske brukere i tillegg til at jeg har inntrykk av at veteranbrukerne tar Twitter mer aktivt i bruk.

Jeg har den siste uka fått en masse tips fra Twitter som også er nyttig for flere. Hos netthoder ligger denne artikkelen med tips om hvem journalister bør følge. Hvordan logisk feil bruk av web-publisering er produktivt ligger her. 

Hvilke verktøy som kan brukes for å få bedre nytte av Twitter er her. Det viktigste tipset er å bruke tjenester som tinyurl.com for å gjøre lenker korte når de deles på Twitter. For techie-folk som meg er denne lista over Twittere å følge verdt en del, og sier noe om hva Twitter kan bety for bransjer. Forretningsrelevans av Twitter er kommentert her.

Hvilke jeg generelt sett synes er viktigst å følge for øyeblikket er Ingeborg Volan fra IJ, som jobber med digitale medier for utvikling og opplæring. I tillegg er NTB nyttig for nyheter (ok, jeg er nyhetsjunkie). NRKBeta er et must. Jeg følger også partiene med twitterstrøm - håper det blir mer interessant når landsmøtene starter og valgkampen nærmer seg. Nytt fra fylket foreldrene mine bor i, gir greie tidbits for neste familietreff. I tillegg kommer interessante folk i bransjen, naturligvis.

Du finner meg kvitrende hos twitter.com/askdrz.

Bildet er mitt eget, tatt ved Østensjøvannet i 2005. Fri bruk i ikke-kommersiell sammenheng, kreditering.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?