Hva skal man gi den fotointeresserte til jul?


* Min fleksible superkompis, reisekontor, fotosentral: Lowepro Fastpack 350

Jeg har fått testet en masse utstyr for den reisende fotograferende *) det siste året. Også. Fotoutstyr er fortsatt noe som må være med deg hele tiden når du reiser, inkludert inn i flykabinen. Trøsten er at flypersonalet fortsatt ser stort på fotosekker som ikke overskrider bagasjedimensjonene for mye. Bare man unngår å la dem få veie sekken...

Denne snutten går gjennom basis-anbefalingene for den fotointeresserte, og anbefales for den som lurer på smått og stort: "Top 10 Gifts for Photographers" - Digital Photography Podcast 203 - The Digital Story. Og nei, jeg fisker ikke: Jeg har alt dette i en eller annen form eller merke... :-)

Det eneste unntaket er anbefalingen av Canon-kompakten til slutt. Det er ikke fordi jeg i SLR-sammenheng er Nikon-fanboy, men i år har jeg hatt stor glede av Sony sine kompakter, og spesielt Cybershot T-serien. Hovedargument: God vidvinkel, enkel bruk og en blits som faktisk lyser riktig sjøl i store lokaler. 

Når det gjelder bag-er, anbefales her Lowepro Fastback 250, som er en litt mindre utgave av 350-modellen jeg har. Forskjellen er hva man vil ha som maksimal påmontert objektiv: en 14-24/17-55/24-70 eller en 70-200. Og sjølsagt, om det er maks 15 eller 17 tommer som er skjermen til den bærbare pc-en. Tallene gir mening til den som har slike objektiver...  Fastpack tåler ekstrem tøff bruk (min har vært med meg en og en halv gang rundt kloden, og er fortsatt i god stand). Normalt pakket veier den rundt 10 kilo, maksimalt pakket (OK: Stappet...) 18 kilo...


Når det gjelder fotosekk, har Fastpack 350 en av de  viktigste funksjonene når man skaffer seg en ryggsekk nå: En sideåpning som gjør at kamera kan plukkes ut raskt og uten av ryggsekken må settes ned. Uunnværlig for reisefoto, og høy grad av sikkerhet. Unngå skjellåpning ("clamshells"), slike sekker hvor man åpner hele fronten for å få tak i utstyret - det er risky for utstyret (utsatt for alle odde elementer inkludert været) og en sikkerhetsrisiko (enkel å åpne for den som vil stjæle). Skulderbagger bør være små og ha lang nok reim til å henge på motsatt skulder. Unngå å bruke skulderfotobagger i byer og der det er mye folk, de er rene magneten for kjeltringer, og er enkle å stjæle, eller stjæle fra. Og en ting til: Slingbacks (ryggsekker med diagonal-reim) er en greie for gutter... 

*) Nyttigste tilleggsdings å ha med seg i reisesekken: Vanntett oppbevaringsboks for minnekort og minnepinner. Mest unyttig: reserve-stativhode...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?