Og hvilken fotobæregreie bruker jeg?




* Eksempel på vanlig fotosekk om du legger i någå attåt.


Jeg har i en serie med blogginnlegg fortalt litt om mine erfaringer om bæreutstyr til fotoutstyr. Inkludert et par klare frabefalinger, og et par anbefalinger - her skal jeg si noe om hva jeg gjør til dagen. Og til slutt hvordan det kan gjøres enkelt.

Utgangspunktet
Jeg har dessverre ikke én løsning. Det henger delvis sammen med at jeg gjerne har fotoapparater med meg overalt. I det minste mobilkameraet, som for øyeblikket er et Sony Ericsson w995. Det avløste mitt trofaste w890 som etter noen solide turer i betongen blei litt løs i fisken. Fordelen med SE er at Sony *kan* foto. Mobilen går alltid i en dedikert lomme, siden den ikke har eget linsevern. Disse lommene er av og til også fyllt opp med et vanlig kompaktkamera - for oversiktsbildene sin del.

Nå på vinterstid er det noe herk å sose rundt utendørs. God plass til alt tilleggsdillet, og utstyret bør tåle snø og være god og stabil under glatte forhold. Berganssekken av typen over er valget da, en dagstursekk med plass til pc (i egen neoprenlomme), og basalt utstyr i wraps (som disse Op/Tech Wraps) eller i en kamerainnsats jeg har tatt fra en gammal bag. Dette beskytter utstyret mot støt, vann og skitt, og baggen signalerer ikke at det er dyrt utstyr i den. Og en ryggsekk er vanskelig å stjele. Og om jeg ikke trenger min venn D300, så tar jeg ut hele innsatsen og henger den på en knagg til neste bruk.

Jeg fotograferer under forskjellige forhold, og tar den bag-en som høver seg. Det vil si at jeg av og til bruker en gammel Lowepro Lynx 160, som er en utgått modell for smør-og-brød-fotografering (basisutstyr: Kamerahus, 1-2 objektiv og blits). Den er etter rundt ti års bruk begynt å bli litt slitt. Den er på vei til å bli erstattet av noe fra Domke, de skal det en god del til før de blir slitt ut. I fjor skaffet jeg også en snutebag for korte turer. Jeg var nysgjerrig om det fungerte for de gangene jeg bare skal ha med et objektiv for å se hva jeg finner og tar bilde av. Pop-out-modellen Digital Holster 40 jeg fant fra Think Tank var over all forventing.

Til reiser bruker jeg bunnsolide og rommelige Lowepro Fastpack 350 heimefra til reisemål. Plass til pc, og kamera med 70-200 fast montert. Den har sikker sidetilgang slik at kamera kan plukkes fram uten at ryggsekken må av, og svært enkelt å åpen og vise fram alt innhold i sikkerhetskontrollen rundt om. Det siste blir det bare mer og mer av, og jeg vektlegger dette når jeg ska handle utstyr.

Framme på reisemålet skifter jeg som regel over til en lettere sekk av sling-/diagonalbagtypen. Resten av kamera-/pc-utstyr går i safe på hotellrommet, mens reisesekken sikres i et pacsafe-nett. Dette alternerer når det ikke er safe på rommet, da netter jeg inn bag-en og setter den i resepsjonen. Jeg bruker TSA-hengelåser, slik at den typen sikkerhetspersonell kan sjekke innhold i sekken om de må, uten å ødelegge nettet.

Helt enkelt. Helt oppsummert.

Må det være så komplisert? Nei, heldigvis ikke. Det basale er å ha en god ryggsekk til å frakte alt i, inkludert pc for etterbehandling og backup. I tillegg en diskret lettere slingbag , ryggsekk eller skulderbag for s&b-fotografering. Det viktigste er å ta bilder så ofte det høver seg.

Gode norskinger er rustet selv for korte turer, så det er en god ide å skaffe en enkel snutebag - for øyeblikket er Think Tank Digital Holster den beste serien. Men jeg har sett at LowePro under siste foto-PMA viste fram en spennende serie snutebagger med komfortabel bæreordning og raskere uthenting av kamera.


Lowepro importeres av pr-foto.no. Think Tank har sin hovedforhandler hos fotovideo.no, mens Domke kan handles hos DDMR.no (Det digitale mørkerom). PacSafe forhandles av outdoorstore.no. Op/Tech forhandles av www.atphototech.se. Bildene er fra produsentsidene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?