Twitter som leseliste, åpenhetsliste, artikkelsamling



* På twitter kan man følge kildene til mine skriverier - og av og til min humor...

- Hva skal man bruke Twitter til? Ikke bare nybegynnere i det sosiale nettverket tvitrer i vei om det. Man er av og til fristet til å tenke at "om man må spørre"...men det er helt feil. For det er ingen "rett" måte å bruke sosiale digitale nettverk, av den enkle grunn at folk heldigvis er forskjellige. Man må leve med at folk lever risikofyllt og virusinfisert i applikasjonstullet i Facebook. Eller at det spitres (spammes) på twitter. Eller at giganten Google gjør rare eksperiment med sosiale nettverk...Her er et blogginnlegg som utbroderer mer om hvorfor Twitter – her er 4 grunner til at jeg er hekta.

For meg, som nyhetsjunkie (og dermed har ganske snodige og støyfulle web- og mediedager så lenge det er skirenn over i Canada), er twitter et sted å finne nyheter. Og dele nyheter. Og høre hva som er nytt, og hva som er gpp - nf. Men det er også et praktisk sted å legge og dele leselisten og artikkelsamlingen over ting man er interessert i og bruker -bare følg meg her (askdrz) på Twitter.

Jeg bruker tre snarveiverktøy (og web-leserne Opera eller Firefox) for å dele og høste via Twitter. Java-snutt-snarveiene er "twitt.it!" og Twiit. Disse ligger i verktøylinja (du kan dra og slippe lenkene fra denne posten til verktøylinja direkte) både i Opera og Firefox **). I tillegg bruker jeg twitter-verktøyet for Outlook *) som kalles TwInbox.

Slik kan det gjøres
Når jeg finner en artikkel som er interessant mens jeg surfer rundt, deler jeg den med "tweet this", etter å ha sjekket at ingen jeg allerede følger har tvitret den med "Twiit". I de tilfellene retvitrer jeg sjølsagt den fra den jeg følger. Man er da twøflig. TwInBox er installert og satt opp i min Outlook slik at alle tvitringer fra de jeg følger, inkludert meg sjæl, kommer inn og sorteres i egne mapper. Dette er viktig, om man legger den i standardmappen for nye meldinger i Outlook (Inbox/Innboks) skal man ikke følge mange før man drukner sin egen innboks i meldinger.

Hemmeligheten for å finne nytte og oversikt i denne strømmen av nyttig og sprøyt, ligger i å utnytte søkefunksjonen i Outlook (kom som plugin "LookOut" i Outlook 2003, integrert som Windows Desktop Search i Outlook 2007 (og seinere i Vista og Windows 7)). Generelt kan man søke etter alt mulig fra søkevinduet i Outlook, inkludert enhver yttring fra Twitter. Siden Outlook også samler alle pressemeldinger, nyhetslister osb. jeg abonnerer på, bruker jeg denne søkefunksjonen som kildesøk i min jobb til dagen. Anslagene kan fort bli mange (jeg følger 700 stykker på Twitter, og har rundt 2800 nye tvitringer om dagen), og her kommer min vri til fulle: Siden mine egne tvitringer - med mine anbefalte artikler og leseverdigheter - ligger i "min" mappe i TwInBox-folderen, har jeg ett sted for å finne alle sammen. De er søkbare, og arkivérbare. Og de er også åpne for alle som vil se hva jeg baserer mine skriverier på. Og det er et sjølstendig poeng for meg.

TwInBox støtter også tvitringer og re-tvitringer fra Outlook, om man velger den formen. Og i Outlook 2010, som kommer i Office 2010 denne våren, er integrasjonen mot alle sosiale nettverk enda bedre utviklet :-)

For tips om flere snarveier til deling og raskere bruk av sosiale nettverk via web-leseren har jeg flere tips i blogg-saken Del så det svir....

Og på et seinere tidspunkt kommer det en blogging om hvordan bruke favorittmapper for enda mer effektiv Outlook-bruk. :-)


*) Det finnes også en slik plug-in for de som bruker Lotus Notes, men etter snart ti år som Notes-bruker foretrekker jeg heller rotfylling utført rektalt enn noen flere grunner til å måtte bruke Notes...
**) Internet Explorer 8 har sin egen løsning gjennom "akselleratorer", men den mangler noe eleganse.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?