Alle disse smågreiene i foto-baggen



Alltid med i fotobag-en: Karabinkrok(-er) (Foto: Meanos/Wikimedia Commons CCA-SA 2,5)

En hadde alltid rene sokker. En annen en rein t-skjorte. Noen sverget til regn-poncho.

I starten som freelancer var det mye snakk om fotoutstyr. De fleste som starter som unge freelance-journalister bruker usedvanlig høy andel av sine første honorar til å kjøpe godt fotoutstyr. På åttitallet var det Nikon som gjaldt, men Canon hadde kommet med sin T90 og EOS var rett rundt hjørnet *). Veien fra enkelt til profft utstyr er ikke så forskjellig nå, noe som er godt beskrevet her.

Men det tok ikke lang tid før tilleggsutstyret ble viktig. Jeg har skrevet en del om valg av bag-er, men det er andre småting som er vel så viktig. Batterier, stativ og filter er åpenbart. Rene sokker, t-skjorte og regn-poncho fulgte mer enkeltperson.

Jeg oppdager at jeg som regel har med karabinkrok og reservebatteri. Det siste er en nødvendig PIA, men det første bare er nødvendig. Jeg bruker den til å sikre bag-en til annet tøy eller sekker, sikre den til bord eller stoler, til å rigge/henge opp utstyr eller hekte ved tilleggsutstyr.

En liten runde på nettet ga meg noen flere vinkler. Fantastiske Think Tank, som jeg i stadig oftere grad handler utstyr hos, har kommet med Storage solutions for photographers' must-haves. Det er smart design og solide materialer fra folk som har en praktisk innstilling til foto.

Siden jeg er vandrer, jeg blir kjent med byer og steder mens jeg går rundt med fotoapparatet, skal vi heller ikke undervurdere verdien av gode sko.

Og selvsagt noe å bære det i. Jeg likte denne omtalen, og er i prinsippet enig i dette designet. Men jeg valgte til slutt denne, som blir artig å prøve ut.


*) Design og autofokus ga Canon et forsprang de beholdt ut forrige årtusen. Nye tider nå...






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?