Det stormer nå mot julekveld


* Julen forberedes kloden rundt, her er juleutstillingen i det klassiske kjøpesenteret KdW i Berlin nå i november.

Julefeiringen nærmer seg, og med den kommer en masse valg. De fleste er av de gode, heldigvis. Denne flere tusen år gamle skikken formidler tradisjoner og verdier som er godt å ha med seg. Feiring av et godt år med med det beste av mat og drikke året kan by på, samling rundt felles sosial tilstelninger, treff med familie, venner, kolleger, oppmerksomhet og takk for det året som snart er over, markeringen av at årssirkelen er sluttet og at det går mot lysere tider - alt sammen har røtter langt tilbake i historien om mennesket. 

Drøyt fire uker unna julaften har julesosialsesongen startet for alvor denne helga. Noe som er noe av det morsomste med oppløpet. Sjøl om man kan lure litt om førjula er en plage for andre når man ser enkelte folk, hvordan de oppfører seg og sporene de lager etter å ha vært på julebord.

Jeg er også en av dem som skaffer og handler julegaver året igjennom, så denne delen av julestyret er jeg ferdig med. De er ikke pakket inn, men det er jo bare gøy og noe som ikke tar så lang tid. Noen år i butikk i tenårene ligger fortsatt i fingrene når det kommer til å pakke inn gaver skikkelig, og med et visst tempo. Rødvinsglasset mens jeg holder på er riktignok markering av at innpakkingen bare er for gøy nå... 

Noe av det viktige med julefeiringa er også å måtte velge hvilken verdi som skal ha forrang. Gjennom årene har jeg lagt meg til å prioritere, noe som har gjort at jeg har feiret jul både i og utenfor Norge, med større og mindre innslag av familie og venner. Av og til har familie hatt forrang, andre ganger ettertanken eller sosiale markeringer av året. I år tar jeg et nytt grep.

Etter at den primære opplegget i år ikke lot seg gjennomføre, brukte jeg en måneds tid på å tenke ut hva jeg ville gjøre. Etter å ha vært på reise store deler av det siste halve året, fant jeg fort ut at en reise utenlands ikke var greia nå. Enkelt nok: Jeg har behandlet meg sjøl godt i år, og virkelig tatt ut mulighetene jeg har arbeidet fram. Så da var valget åpenbart og enkelt, i år vil jeg gjøre en frivillig innsats for noen andre, som ikke er i min situasjon eller så heldig.

Jeg har derfor meldt meg som frivillig vert for Alternativ jul i Oslo.  julaften og første juledag i år. Dette arrangementet i Folkets Hus skal hjelpe de i samfunnet som er mindre heldige enn meg. Det var også det eneste religionsnøytrale jeg fant, noe som også harmonerer med det egentlige opphavet til jula *), og jeg liker harmonien med juletradisjonene. For den som er i Oslo-bygdene i mellomjula, så er det fortsatt behov for flere hjelpere fra første juledag. Det er også mulig å gi en gave, enten i form av økonomisk støtte eller nye gjenstander som kan brukes som gaver til gjestene. 

Jeg gleder meg til jul i år, og håper du som leser dette gjør likeså, hva du nå måtte gjøre. Og kanskje har du fått en idé som gjør din jul bedre?


*) Som kjent tok kristendommen til seg jul som høytid noen hundreår ut i vår tidsregning, så  jeg trives godt med å holde meg til de urgamle tradisjonene her.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?