Hvordan fullservice-flyselskapene kan vinne fram


* Fullservice-selskapene kan vinne med produktutvikling. Her er Super-jumboen Airbus A380 til Singapore Airlines i Sydney Airport.

Aftenposten melder at Air New Zealand driver motsatt utvikling av visse andre fullservice-flyselskap. De vil øke komforten for reisende i økononomiklasse med nydesign av flyseter. Dette innebærer seng på flyet for 750 kroner .

Air New Zealand er på tredjeplass av min personlige ranking av flyselskap i verden (Etter Thai og Cathay Pacific). De er klart morsomst (om man liker kiwi-humoren), og har fornyet seg uten å plage passasjerene for mye. Spesielt har de unngått å straffe økonomiklassepassasjerene for mye. Så nyheten om bedre sovemuligheter for denne gruppa føyer seg inn i denne service-innstillingen.

Det som er glimrende er at dette innebærer en real utfordring for lavprisselskapene. Lavprisselskapene har med agressiv prispolitikk utvilsomt bidratt til justering av prisleiet for populære reisedistanser. Ulempen har vært bedriten service. Beste eksempel er Ryan, som har ryktet som stedet hvor du faktisk betaler for å betales som noe som hang fast under skoa etter en tur ut i gata. 

Eller hjemlige Norwegian, som i likhet med Ryan gjør deg sprø med ekstra utlegg for alt mulig. For Norwegian sin del opplever jeg også at flyene er forsinket eller kansellert i eininga. Og for meg er noen hundrelapper for å slippe å se innsida av en flyplass i noen timer til er verdt å betale et realt flyselskap som SAS. Men så har jeg tilbrakt en del timer i flyplasser opp gjennom årene, så det kan hende at folk flest liker seg i flyplassterminalen. Dem om det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?