Jakten på det lette stativ



Det er en utfordring: Når man tegner med lys (fotograferer) er det av og til litt mindre lys enn optimalt. Eller det er hele poenget. Da må et stativ til, og problemet er at de gode stativene er store. Og gjerne tunge.

Det ideelle er selvsagt å bruke de faste konstruksjonene rundt fotoobjektet. Gjerder, murer, stolper - glimrende, og gjerne stabile. Men stativet må kunne festes, og helst fleksibelt.

Denne her har jeg begynt å like mer og mer: Gorillapod Family.

Jeg har foreløpig bare prøvd de lette, men ser for meg å prøve den tøffe og store. Fordelen med disse, er at de kan festes til hva som helst, og stå støtt selv på skrått og glatt underlag.

Og når de ikke er i bruk, krøller jeg den sammen til en ball som hektes i en eller annen hempe på bag'en jeg bruker. Enkelt og greit. Og med en vekt på 400 gram går det veldig bra med vekta.

Prisene starter på et par hundre og oppover. Bildet er fra joby-pressesidene, denslags driver jeg ikke med. :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?