Jakten på den perfekte fotobagg

* Ærre rekti' av meg å kjøpe denna sekken?

Det er ting som er helt uforståelig med kvinnelige venner - eller hos ei partner (i motsetning til det daglige lett uforståelige, sjølsagt...). Det er deres forhold til sko, og spesielt mengdene av dem. Ei jeg kjenner hadde fyllt hulrommet under golvet i gangen sin med sko. Og jeg tror dette hulrommet dekte hele leiligheten etter mengdene av sko som var der. Spør ikke meg hvordan det var mulig å hente ut rett sko til rett høve. Uforståelig, som sagt.

Men av og til slår man seg sjøl litt på kjeften. Og for den som er glad i å fotografere. Ofte. Veldig ofte. Så blir jakten på den optimale greia å ha dem i noe man bruker både tid og ikke så reint lite pekuniære utlegg til. Og det tar ikke slutt, fordi det hele tiden kommer nye, gode designideer for fotobagger som må prøves. Heldigvis...

Etter noen år finner man sjølsagt visse grunnregler: For eksempel at en skulderbag er ubrukelig å bære langt og med mye i. Skulderbagger skal være små, og brukes aldri i områder med mye folk (sikkerhet mot skade og tjuveri). S-formet ryggsekkreimer er viktigere enn tjukk polstring. Diagonal-/slingbagg er rett kompromiss mellom sikkerhet og tilgjengelighet til utstyret på reise og i byer. Praktisk som det er med beltevesker og fullt rigget fotovest, så er både hvordan det ser ut og det faktum at man er blitt rundt en halvmeter breiere på midten kilde til vittigheter fra en ubarmhjertig verden. Med wraps kan alle gode sekker gjøres om til en god fotobagg. Osb.

Men hjelper det å stille seg sjæl kritiske spørsmål? Jepp, men så kommer det et snasent tilbud på noe helt nytt som ikke er prøvd før. For eksempel prøvde jeg den avbilda saken med basalt fotoutstyr (kamera, smør-og brød-portrettobjektiv og blits) under fotomessa på Lillestrøm på fredag, og med et tilbud det var for dumt å si nei til blei det en Rotation 360 fra Think Tank Photo på meg. Om det er interesse, skriver jeg en omtale av erfaringene sånn ved grunnlovsleite, tenker jeg.

Til gjengjeld klarte jeg å stå imot en slik en, som Interfoto hadde på sin stand. Så om kronisk fotobag-shopping var sykelig, kan det kureres. Heldigvis kan jeg slutte når jeg vil...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?