Spiller den digitale filmen noen rolle?


* Verdt å ta med på tur - og verdt litt ekstra pris.

Ut på tur et halvår innebar noe kjøp på forhånd *). En av de viktigste var den digitale filmen, minnekortet, hvor jeg kjøpte et til av typen som er avbildet: SanDisk Extreme III CompactFlash 8 GB 30 MB/sec. Litt omtale av SDHC-varianten finnes her: the right SD card for your camera.

Det kan virke litt i overkant med et raskt minnekort, og spesielt et fra Sandisk, som ikke er blant de rimeligste merkene. Men etter noen år som bruker av digital film har jeg skaffet meg noen erfaringer - blant annet at det å kjøpe billige minnekort kan bli dyrt. Og ja, det innebærer at bilder har forsvunnet helt (jeg har blant annet dårlig erfaring med de billigste til Kingston). Det verste er imidlertid at med større bildebrikke i digitalkameraet så blir bildedataene store filer. Og med et treigt minnekort så mister du bilder som skulle vært tatt - som du misset mens minnekortet laaaangsomt blei fyllt opp.

Og her kommer rasjonaliteten inn: Et billig og slapt minnekort betyr fare for bildetap ikke bare etter at bildet er tatt. Men blinkskudd og verdifulle øyeblikk mistes også der og da. Hva er det verdt for deg? La oss si det sånn: Det er mer enn et par hundrelapper spart på minnekortet...

Jeg kjøpte det første Sandisk-kortet et drøyt halvår før dro avgårde. Det nyeste kjøpte jeg like før jeg dro **). Det var ikke bare for å ha et minnekort i reserve. Jeg var også dansende, glødende fornøyd med hvor enkelt det var å ta bilder med kortet. Når det gjelder alternativet, som var Extreme IV, så var ikke forskjellen stor nok i hastighet, og jeg gikk for det velprøvde. 

For det spiller en rolle, og det gjør en forskjell.



*) De fleste gjort underveis, sjølsagt - ingen grunn til å ta med seg mye når man reiser langt med fly...

**) Minnekort er ikke spesielt dyrt i Norge.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?