Hva står på ønske- og prøvelista - foto i kjømda



* Denne lekre saken fra Lowepro - Classified Sling - har plass til en mini-pc og et kamera med 300 mm-objektiv.


Jeg klager ikke over mangelen på greier å putte fotoutstyret i og får fraktet det rundt. Men det er sjølsagt områder mer bedringspotensial, etterhvert som interessene endrer seg. Eller når jeg faktisk klarer å slite ut noe etter noen års intens bruk. 

Vanntette løsninger er en utfordring - Vi har et fuktig land, og ingenting tyder på at det blir mindre nedbør framover. Og med familie med feriehus langt ute i havgapet og med nye prosjekt i skauen så er dette en konkret utvikling for foto framover. En av fordelene med å gå for løsninger fra skikkelige leverandører som Lowepro og Think Tank er at det aller meste de tibyr av bagger og desslike har regn/støvtrekk. Men om de tåler en lett dusj, så er det laaaangt unna å tåle en tung regnskur.

En ny utfordring er endringer de gangene man må fly. Spesielt når man skal ta med seg mer fotoutstyr enn basis pluss *). Da må det mer solid innpakking til. Og de må tåle innsjekking ved gate for mindre regionale fly. To løsninger peker seg ut - Den åpenbare er de støt, støv og vanntette løsningene til Pelican/Stormcase (Pelican har kjøpt opp Stormcase).


Der finnes det også en billig løsning som blant annet clas ohlson forhandler. Men den kan vanskelig bæres, låsehaspene er ikke veldig gode og den kan ikke låses. Jeg har både fra Stormcase og den billige fra Clas Ohlson, som jeg bruker for sikker lagring og transport med bil. De egner seg dårlig for flyreiser. En stormcase av 2500 eller Pelicase 1510-typen er utstyrt med hjul og håndtak, og er helt tilpasset grensene for bagasje i flykabiner (unntatt rural-rutene til Widerø). Fordelen er at dersom man må sjekke inn disse koffertene, så kan de låses og fraktes relativt sikkert, og man vil ikke skade innholdet. 

En flytende koffert er også en fordel. Men for å bære med seg utstyr i noe omfang og over noe ulendt terreng, så trengs det fortsatt en ryggsekk. Lowepro har en dryzone-løsning med et par løsninger. En av dem kalles rover, og ern en variant av en ryggsekk jeg ikke var imponert over. I vanntett utgaver er den faktisk blitt både trang og upraktisk. Den større utgaven er flyter og har godt med plass. Den er en østersløsning, som jeg ellers frabefaler på grunn av lav sikkehret. For Dryzone-sekkene er fordelen at trege glidelåser gjør det vanskelig å gripe inn uten at bæreren merker det. Sjøl om man er i storbyjungelen eller på Majorstua.
Jeg har også sansen for den dedikerte diagonal/slingbaggen lowepro har kommet med, og har enda mer sansen etter å sett denne Lowepro's Passport Sling-videoen. Etter et par gjennomsyn er det enklerer å konsentrere oppmerksomheten om baggen. Min gamle turistsekk er i ferd med å ryke, og da har jeg sett meg ut Lowepro Classified Sling 220 som arving (bilde over).

Så da har man noe å vurdere å få til å prøve i år. Og neste år kommer det sikkert nye ideer og nye produkter. Heldigvis. 


*) Basis pluss er kamerahus, tre objektiv, blits, fjernutløser, blitskabel

Dette er siste planlagte posting i introduksjon til serien "Jakten på den perfekte fotobag". Framover vil jeg sporadisk dele erfaringer med fotoutstyr i praktisk bruk. For den som vil lese en mer sammenhengende bloggpost om temaet, anbefaler jeg "Carrying 101" av Thom Hogan. Mange erfaringer og gode anbefalinger der også - de fleste er jeg helt enig i. God lesning.

Kommentarer

  1. Kjøpte en Passport Sling bag på bakgrunn av din omtale. Det som overrasket meg er hvor lite plass det egentlig er i den, spesielt med kamerainnsatsen montert.
    Men siden jeg i dag bruker små m4/3 kameraer har jeg såvidt nok plass til:
    Lumix GF1 m/ 20mm og 7-14mm, 14-140mm, samt et Ricoh GRD3 kompaktkamera. Har også alltid med meg en bordstativ og to "sling" kamerareimer.

    SvarSlett
  2. Hei - jepp, det er dettopp det at den er så kompakt som jeg liker godt. Sikkert supert med 4/3-systemer; jeg har sett meg ut slr uten batterigrep med påmontert glass og et glass i tillegg. Og så krøller jeg en gorillapod rundt et høvelig sted i tillegg.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?