I Las Vegas er alt fra et annet sted - og til stede



* Så ikke jeg deg i Bilbao her i høst?

Om man vil vite hva som er det internasjonalt mest appellerende festlige med et sted, eller hva som gjør dem til shopping-steder, så finnes det gjerne spissformulert i Las Vegas. Her er også muligens grunnen til at Hotell Norway-Norway/The Fiords of Norway ikke er bygd i Las Vegas.

Det meste i Las Vegas er hentet fra andre steder - som regel som ideer. Det er fantastisk hva man kan gjør med gips og sement i våre dager for å gjenskape pyramidene, middelalderslott eller verdens kuleste by, New York. Eller, siden jeg denne gangen bodde på Mandalay Bay, fransk kolonidekadense i Indokina. Det er noe tonet ned riktignok, det kan skyldes at eiergruppa bak Mandalay også inkluderer kapitalsterke grupper fra midtøsten og asia. Det kan også hende at populariteten til Frankrike ennå ikke helt har tatt seg opp etter konfliktene mellom Bush og Frankrike på starten av 2000-tallet. Uansett, det er mindre billig, simpelt bordell over stedet enn de første gangene jeg var der. Og det er ikke et savn.

Det er i og for seg også typisk for hele byen. Las Vegas endrer karakter fra å være spill, tøys og morro-sted for guttunger av begge kjønn og i alle aldre til konferanse- og familiemål. Med en tilvekst som i årene før finanskrisen var oppgitt til 70 000 nye innbyggere i måneden for å fylle opp behovet for sysselsatte sier det alt om hvilken næringssuksess det er snakk om. Finanskrisen bremset aktiviteten noe, og den største forskjellen mellom Las Vegas i dag og for ti år sida er at prisene er høyere enn før. Det merkes spesielt på overnatting og fôr som før kunne handles for en slikk og ingenting. 


* Det er spennende grep som er tatt i City Center-komplekset.


Sist ute av storslagne byggverk er CityCenter Las Vegas, som de siste besøkene har vært den store byggeplassen mellom Bellagio og Monte Carlo langs Las Vegas Blvd. Og hva har de ikke fått bygd opp! For dette er spennende, det er blanding av hoteller, boligblokker og handlesenter. Men; de hevder dette ikke likner noe annet (til forskjell fra resten av Las Vegas ;). Og det stemmer bare ikke. Ikke bare fordi kjøpesenteredelen med butikker som D&G, Prada og Lovotten (for de som bryr seg om sånt: Louis Vuitton) har trekk som man finner igjen i Guggenheim Bilbao og Rockemuseet i Seattle. Og resten, med bueblokker og blokker som skjeiver litt? Et søk i eierinteressenen viser at det er gjengen bak Mandalay Bay, Luxor og MGM sammen med Dubai-kapital som står bak. Jepp, det hele minner om høyblokkområdet bak de kunstige øyene som skal bli "The World", som jeg så (og bodde ved siden av) i Dubai . 

Nå er ikke det negativt. Lille Dubai er fortsatt et av stedene jeg har besøkt som fascinerer meg mest. Både for den dumdristige satsingen og den spennende kulturbalanseringen. Men også galskapen og feilene som de tar mens de streber mot himmelen. Så når Dubai først kom til Las Vegas, så er det ikke med tusen og en natt. Heldigvis.



* Interiørdetalj fra kjøpesenteret - Prada og slikt er til høyre.

Og jeg? Jeg liker Las Vegas bedre og bedre. Ikke fordi jeg er noen gambler, har vel tapt to og en halvdollar tilsammen på de rundt et dusin gangene jeg har vært her. Jeg kjøper gjerne mat og drikke sjøl om dette ikke er like billig som i gamle dager, og handler gjerne på et av de største og beste outlet-kjøpesenterene i vestlige usa. Men der går også grensen for hva jeg kjøper. Men den instense motviljen mot smakløysa jeg opplevde første gang i Las Vegas for ti år sida er borte. Nå liker jeg bare stemningen, ideene, designene, de ville innfallene - og deler gleden av at helt vanlige folk kan ha et fristed som ikke ligner noe annet i hele verden. Nettopp fordi det har elementer hentet fra hele verden. Det er greit å bli minnet om det fra tid til annen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?