LoTR-maraton

Jada, jeg har vært på nattmaraton på Colosseum, i høve filmens dag. Alle tre i kinoversjonene, med en halvtimes pause mellom hver. Så der var jeg sammen med trehundre fans i litt over ti timer.

Jeg har vært med på dette før, men sist var andelen utkledde fans i kutter, kapper og fantastiske fløyelskjoler noe høyere. Det var også snittalderen... For denne gangen var mange som ikke hadde fått sett filmene under premieren tilbake i 2001, og under tvil var de muligens i skolepliktig alder. Og selvsagt en god del bleik, usunn innehud... Det artigste er likevel de som er fullt utstyrt med soveposer og turproviant, og ligger rundt og halvsover i løpet av filmene, presumptivt.

Men, jeg så en over førti, og et par over tjue, ellers var det ferskt, ja. Filmene er fortsatt bra (om enn slitte filmoriginaler, og etter å ha sett dem i HQ på storskjerm i det siste, er kinoversjonene plaget av litt dårlig bilde og stutt i viktige deler av fortellingen...). Og siden jeg har sett filmene en drøss ganger, er fordelen med elleve timer film at jeg uten å ha dårlig samvit sover meg gjennom de minst interessante delene :-)

Jeg har en glede i å ha sett alle seks versjoner av disse filmene, og vil ranke dem slik fra beste og nedover: Nr 2 Extended, nr. 1 Extended, nr. 2 kinoversjon, nr. 3 extended, nr. 1 kinoversjon, nr. 3 kinoversjon. Etter å ha sett de tre kinoversjonene igjen, er det ikke grunn til å endre rangeringen.

På veien hjem nedover Bogstadveien (artig med sightseeing i blåhår-land), så jeg at Colosseum tidligere på kvelden hadde Bond-premiere. Og VG fant ut at det var riktig å vise at slikt fører til flatfyll. Tvilsom nyhetsverdi, og ikke OK mot fyren som ble avbildet. Men det ble jo en minneverdig tur i Colosseum for ham også...

Men, det var bra og morsomt med LoTR-nattmaraton. Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?