Så var det slutt med Windows 3

Den første gode Windowsvarianten ble nylig pensjonert for godt, ifølge Windows IT Pro. Den 1. november avsluttet lisenssalget av Windows for Workgroups 3.11 til OEM, altså som lisenser til maskinvareprodusenter som brukte operativsystemet som "embedded", det vil si dedikert til visse oppgaver.

WfW3.11 var den første Windows-en jeg husker som virkelig fungerte, hadde i seg mulighetene for effektiv nettverking med andre maskiner og etter den tids oppfattning var den rimelig stabil. Opprinnelige 3.0 fra to år før og oppdateringen 3.1 var fortsatt enkle i funksjon, og marerittaktig ustabile.

Jeg lærte mye av versjon 3-familien, blant annet betydningen av klassisk IT-sikkerhet - antivirus og sikkerhetskopi - samt all basal brukerstøtte. Like greit at det er over, men det er ikke med enn åtte år siden sist jeg drev brukerstøtte av OSet. Og avskydde det intenst...

Kommentarer

  1. Jeg vet ikke om det er nostalgisk eller ikke. Men det er interessant å se at det faktisk tok så lang tid for dette produktet å gå av med pensjon.

    Jeg husker det som en revolusjon selv.

    Jeg hørte forresten om noen som fant en OS/2-server i et skap for en tid tilbake. Der hadde den stått uten at noen visste hvor den hadde vært i alle disse årene, og gjort jobben sin uten å mukke eller hikke.

    Det kan man si om en del av disse gamle sakene: Den relative simplisiteten gjorde det forholdsvis driftssikkert.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?