Fordi den er kul som bare....


* Morsom: Ut på tur, her er vi langs "Oregon Trail" i Washington, ca 4500 fot opp (1500 meter).

- Jeg har en helt ny Sonata, bare et par tusen miles på meteret og et fantastisk klimaanlegg! Avis-mannen hos Hotell Hilton i Bellevue er ivrig. - Bare 12 dollar ekstra per dag.

Alternativet jeg har fått tilbudt er en seks måneder "gammel" Chrysler PT Cruiser. Det er muligens en av de hippeste bilene produsert i nordamerika på flere tiår. Hyundai Sonata er en solid koreaner, laget for nordamerika (=schwær, bulky og komfortabel), og en bil jeg har kjørt før. Trygg, bensingjerrig, - og ikke så rent lite kjedelig.

- PT Cruiseren er blitt mye brukt av Microsoft-folka som kommer til Redmond, sier Avis-fyren for å forklare den høye bruken. Redmond, hovedkvarteret til Microsoft, ligger like vest for Bellevue. Og hvorfor er jeg ikke overrasket over at IT-folk liker PT Cruiser?

For sjølsagt vil jeg leie PT Cruiseren for noen dager på veien! Og etter et par dager er det bare å innrømme: Morsom bil. Retro detaljer. Vekker oppsikt. Og jeg ville aldri eid en slik sjæl. Til det er den for liten, spesielt setene er for korte, den er for lite praktisk innrettet og en bensinsluker av rang. Men som leiebil for noen rolige dager gjør den jobben.

Fordelene er imidlertid mange. Motoren er en toliters sak som sparker så det holder, og instrumentpanelet er både morsomt og passe stramt designet. Den analoge klokka midt på dashbordet med Chrysler-logo er bare helt vidunderlig. Spesielt den giftiggrønne fargen i mørket er morsom. For bykjøring er en detalj som kompassanvisning overraskende praktisk (gps-stemmen blir ofte bare irriterende støy). Ratet er retro, men med moderne materialer som gjør det godt og presist å holde i. Automatgiret er akkurat passe mykt, og helt riktig plassert i forhold til midtkonsoll. Radio/mediespiller er utstyrt med fonoinngang for medieavspiller. Bagasjeplassen holder for en sekk og et par bag-er, nok for én, muligens for to uten shoppe-dilla.

PT Cruiser kom for ni år siden, og fikk en ansiktsløfting for tre år siden. Den har et rykte på seg som dyr og sær, og i Norge stemmer det nok at den er dyr. Sær er den uansett. Tester jeg har funnet, som denne og denne, oppsummerer ganske godt fordelene og ulempene. Og fortsatt har jeg noen dager til for å cruise med den :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?