Ville Vesten - på grensen til Canada

* Hovedgata i Winthrop...og slik fortsetter stilen...
En sein kveldstime kommer jeg ned fra "the North Cascades", som er fjellrekka som deler staten Washington i to. Eller, strengt tatt, gir et "basseng" mot Rocky Mountains hvor Columbia River har sitt nedslagsfelt. Og som gjør at delstaten Idaho har kysthavn takket være slusesystem langs elva. Fjellovergangen tar en time med bil i sine seksti miles i timen, og reint bortsett fra noen trege turister og en svart bjørn, som fjellturer flest. Med bil, altså. Men det er også i langs det nordlige trekket av det som kaltes "The Oregon Trail", og man tenker litt på de som sleit seg over der. For hundreogfemti år siden var det lite veier med fast dekke, og det er høye pass og dype daler hele veien igjennom. Det sier litt at motorveien over fjellet ofte er vinterstengt.

Småbyen jeg kommer til er Winthrop, Washington. Seint om kvelden lyser billyktene opp gammeldagse fasader, skilt og en stil som er som hentet ut fra en westernfilm (på grunn av det faste dekket, og mangelen på hestemøkk og støvete hovedgate. Hadde det vært på plass, hadde stilen vært mer troverdig Western :-). Denne lille byen med rundt 350 innbyggere ligger omtrent midt i delstaten, men ganske langt nord. Det sære er altså at hele bykjernen, inkludert det lokale supermarkedet er holdt i werstern-stil. Og det er ikke bare Potemkin-kulisser, det er stort sett autentisk interiør også.

Unntaket er noen vegger av bølgeblikk, og boligbyggene like nord for byen er mer 30- og 40-tallsarkitektur for "Small town America".

Til fjella
Grunnen til at jeg stikker innover delstaten er at det er varmebølge langs vestkysten. Onsdag var det ATH med 103 grader Fahrenheit i Seattle (40 celsius-grader). Jeg orket ikke mer i helgen som var, da temperaturen nådde 94 grader F (34 grader C) i forstaden Bellevue, hvor jeg hadde hotell (20 minutt med buss, $2,50 inn til "sentrum av Seattle). Men selv her inne i landet er temperaturen i øvre del av åtti grader F. Klimaanlegget går med andre ord hele tiden i PTC-en. Og nå setter jeg kurs for Idaho. Neppe mitt eget, private...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?