Sprøyte gale


En forutsetning ved å reise er å være sunn og frisk på vei - og når du kommer heim igjen.

"....de prøvene går inn i det vanlige grunnlaget, men før du får vaksinen, må du betale for den".

Damen på legesenteret mitt har nettopp tatt blodprøvene som følger av den årlige kjøttkontrollen, og holder en sprøyte de kaller firerbanden i angrepsposisjon.

Firerbanden inneholder påfyll for fire vaksiner jeg i sin tid (i likhet med de fleste norske barn født fra femtitallet) fikk som en del av det norske barnevaksineprogrammet. En av dem har jeg allerede fått påfyll av en gang, tetanus, eller stivkrampe-sprøyte. Firerbanden varer i ca 10 år av gangen, og dekker i tillegg difteri, kikhoste og poliomyelitt.

Men det er i sånne tilfeller hvor du veit du står overfor bakterier og smerte - frivillig - du ikke ønsker en melding som høres ut som: Nå skal du få vaksinen din, og det kan gå bra, men vi er ikke sikker, så betal først!!!

Men jeg betalte, og fikk sprøytet inn dette i overarmen. Som nå, et halvt døgn etterpå, minner meg om hva stivkrampe i forstadier er. For å ta ut en liten, illustrerende fordel av min fine kontroll av det norske språket, er stikkordet: Aiaiaiaiauauauauauuuuuuuuuu. Og i morra blir det verre...

Bildet er hentet fra museumsnett.no, og under ccsa-lisens.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?