Hva skjer'a? Noen køobservasjoner


* Utsikt fra hotellrommet - endelig kom sola, men det kommer til å bli hett her i dag.

Med (minst) sju millioner innbyggere og ikke så reint få besøkende er Hong Kong fullt av folk, som går i forskjellige typer køer hele tiden. Dette går stort sett bra, ihvertfall for oss som har gode sko og er høyere enn snittet. Imidlertid er det snodigheter, for eksempel den hårfine grensen mellom høflighet og idioti. For eksempel er det riktig å stoppe for eldre og damer om det er trangt et sted, men nøler du - eller dem - et brøkdels sekund for mye, flommer en annen kø, gjerne i feil retning inn i tomrommet. Av en eller annen grunn er det likevel ikke store problemet for meg, siden jeg kommer fram i tett befolkning om jeg vil.

En interessant detalj er at europeere gjerne advares mot at ditt personlige rom i asia alltid er mindre enn i europa, og nordmenn av lundteigen-typen *) vil altså mistrives vanvittig. Men jeg synes ikke Hong Kong er særlig ille, det er mer romslig her enn New York og Bangkok. I teorien er det slik at man skal gå til venstre, og i rulletrapper stå til høyre. Sett likevel hue i pant på at man kan finne europeere i en rulletrapp når strømmen til venstre i rulletrappa bråstopper på vei opp fra metroen i Hong Kong. Lenger oppe ser vi en bleikrosa en, ja...

I trapper er det venstre opp (sjølsagt ned også, men det er avhengig av retningen man skal, ikke sant?) Her får interessante eksempler på kork når en eller annen, gjerne en ung fyr med mobil som plutselig går midt i trappa. Problemet er ikke at folk strømmer ned på hver side, men når de to strømmene skal bli til én og samntidig møter en kø på vei opp. Hold fast på hatten og slåss for din rett til å stå oppreist er gratistipset her... 

En snodighet jeg ikke har sett noe annet sted er at folk, gjerne litt opp i årene (50+) om ettermiddagen ved børsslutt flokker seg rundt terminalene som står rundt omkring og viser dagens børsresultater. Dette gjelder ikke bare i de mest pårsje strøkene av byen, også i områder med normalt kledde folk fra området nord for Hong Kong (Kina...). Det er i disse områdene jeg sjøl fiser rundt om dagen, og blir til tider litt beglodd - ikke mye, ikke uhøflig, men som en representant for den bleikrosa menneskevarianten blir man fort et tydelig avvik, selv i mengden som er Hong Kong. Nå skal jeg ikke si annet enn at det gjelder begge veier. Etter noen timer hvor de eneste jeg har sett er østasiater, satt jeg og drakk kaffe når to europeere (tyske, etter språket å dømme) plutselig gikk forbi. Og gjett hvem som stirret litt lenger enn vanlig? Å jada...man blir litt miljøpåvirket, her i går kveld måtte jeg også tenke meg grundig om hvordan man spiser med kniv og gaffel igjen. Pinner er så mye enklere og mer praktisk...

En litt uventet sak, er at jeg nå blir stoppet og spurt om veien av andre gjester i byen. Det pleier å skje i andre byer også, men jeg hadde ikke trodd at det skulle skje så fort i Hong Kong. Jeg har av og til lurt på om jeg skulle lage en skjorte med it-nic'et "Ask DR Z". Men hvilken forskjell vil nå det gjøre?

Og nå, noe helt annet

Ellers er det Windows 7 som gjelder i dag - den store lanseringsdagen for oppfølgeren til Windows Vista og avløseren til Windows XP. Det prates i alle kanaler, og den eneste engelske tv-kanalen jeg har er blårusskanalen Bloomberg News. De forsøker å lage noen kritiske vinklinger fra tid til annen, men det hjelper lite. De fleste som har prøvd W7 er begeistret, og intervjuene gjenspeiler det. Jeg tilhører denne fan-klubben, jeg har brukt Windows 7 i beta i hverdags-pc-en siden tidlig i vår. Det er simpelthen et glitrende os sånn til hverdags og til fest, og uunnværlig for en som reiser. Ikke bare for nett, men bilde- og videohandsaming er framragende. Så i dag skal jeg se nærmere på elektromarkedene, det blir neppe vondt :-)

*) Huset ditt er et utendørsurinal, men det er ok, fordi naboene skal bo så langt unna at de ikke ser deg når du går rundt og skvetter. Fri meg fra sånne ruralekstremister, og gi meg en storby når som helst.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?