Verdens verste flyplass - og de tre beste


* Heathrow Terminal 5 - ute og inne....

Flyplassen verden elsker å hate - det var jo en måte å omtale Verdens verste flyplass. Som om det er en midlertidig motegreie. Men det finnes verre flyplasser enn Heathrow, men ikke så veldig. Og de er upop fordi de faktisk gjør reisen til en ekstra belastning for dem de er laget for.

Flyplasser er ikke noe man bør trakte etter å være på, men det finnes unntak. Nå nettopp fikk jeg høve til å sammenligne Chiang i Singapore med Bangkok International og Hong Kong International. Chiang i Singapore har toppet lista over å være den aller beste flyplassen i verden, også min. Nye Hong Kong International (fra 1998) har lagt seg i hælene. Og la meg si det sånn: Hadde Hong Kong hatt enklere tilgang til laptop-strøm og en skikkelig lounge for tilfeldige reisende, så hadde den vært suveren. Men der Chiang fortsatt virker litt gammel, er Hong Kong Int. hypermoderne, med gode øvrige fasiliteter.

Spesielt flytogtjenesten, som er hypereffektiv og bra, med veldig god service underveis. Spesielt digg er det at visse flyseslkap, som Cathay Pacific og Quantas har innsjekk til fly med innlevering av bagasje inntil 24 timer i forveien både i Hong Kong Sentrum og i Kowloon. Og som sagt, CP er et veldig bra flyselskap i seg sjæl.

Bangkok er blitt veldig bra etter at de i starten var plaget med noen idiotiske konsekvenser av korrupsjon ( de måtte blant annet legge en av rullebanene på nytt), men den er en strålende gjennomføt flyplass både i ankomst og avreise. De mangler et godt kollektivtilbud til sentrale deler av Bangkok, og selv om taxiene i Bangkok er effektive, er trafikken kaotisk og treg. Det er en egen utfordring når det er varmt, og taxien ikke har luftkondisjonering... Mange hoteller i Bangkok har egen gjesteservice, som innebærer at man blir plukket opp av en rep fra hotellet i egne områder i flyplassen. De hjelper deg til en taxi eller minibuss hvor både hvor man skal og betaling som regel er ordnet. 

Felles mellom Hong Kong og Bangkok er imidlertid servicegraden, både når det gjelder innsjekk, pass- og toll, handel, mat og drikke og toalettene. Det siste ble satt i relieff siden jeg landet på Heathrow, London, som bare er en kjempenedtur. Også i nye terminal 5. Dårlig renhold, låser som ikke virker og kun luft som tørkemulighet. På et flyplasstoalett er dette ikke særlig lurt, fordi det å få litt vann i ansiktet og forfriske seg er et ektstremt sentralt behov ved lange reiser.
Legg til at terminaltransfer mellom terminalene på Heathrow er basert på buss (du må gjennom passkontrollen får å nytte metro/flytog) i et rutesystem, og Hethrow er et sted hvor alt tar tid, og som ikke er trivelig. Spesielt siden de asiatiske storflyplassene er så mye bedre. Den eneste egentlige gode nyheten i Terminal 5 Heathrow er at de har en Wagamama-restaurant. Da er det i det minste mulig å få seg noe godt å spise og drikke mens man er innom.

Nå er det bare en flyplass som er verre når det gjelder denne bussingen rundt omkring, og det er Charles' Galehus (Charles de Gaulle) utenfor Paris, som for meg uten tvil er den verste internasjonale flyplassen i Europa. Men den ligger heldigvis i den mest uinteressante delen av Frankrike, så det er mulig å komme unna når man reiser i Europa.

Så, hvordan kommer Gardermoen her heime ut? Vel, det er en av de beste, selv om de mangler små rullevogner ved ankomst. Det er ikke videre smart å anta at folk tar med seg mindre når de kommer fra en reise enn ved avgang - hvor det er slike vogner. Og hadde Gardermoen sine folk vært smarte, hadde de enkelt ferget disse trillevognene opp fra gatene til ankomst, så hadde folk ved ankomst fraktet vongene tilbake til start uten at man trengte å sende folk hele terminalen rundt for å frakte dem tilbake. Og servicegraden hadde blitt bedre.

Ellers lurer jeg på om mengden pølsebuer ved ankomst Gardermoen har nådd et metningspunkt. Bare nå i høst har det grodd opp én til...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?