På grensen


* Utsikten fra hotellrommet mot Victoria-bukta og Hong Kong-øya i bakgrunnen.


Når jeg skulle velge sted å bo i Hong Kong, jaktet jeg med hensikt etter noe i Kowloon , eller fastlandssiden av Hong Kong-området som i sin tid ble leid av Storbritannia. Selve øya Hong Kong ligger sør for Victoria-bukta. Grunnen var at tipsene jeg har fått forteller om en dyr og mindre spennende del av byen er den som ligger på øya, mens landssiden er mer preget av moderlandet.

Kowloon er nå en liten del av det forholdsvis store, men tettbefolka området som utgjør den særskilte adminstrative regionen Hong Kong. Dette er også den minst europeiske delen av Hong Kong, noe jeg ser som en fordel for å starte å bli bedre kjent med Kina.

Jeg var heldig og fant et hotell mellom Mong Kok og Olympic-metro-stasjonene. Det viste seg å være lurt, fordi den aller enkleste måten å komme seg rundt til de forskjellige bydelene i Hong Kong er via Metroen. 

Metroen her er svært velorganisert, godt merket og med suveren informasjon underveis. Biltrafikken her i byen er et kapittel for seg, men jeg har sett verre. For eksempel settes Sydney i relieff, fordi Sydney ikke har løst sitt transportsystem med kollektivløsnigner, og dermed effektivt holder på å drukne i biltrafikk. Hong Kong har merkbar mye biltrafikk, men det er skal ikke mye fantasi til for å forstå hvor ille det hadde vært uten et effektivt kollektivsystem.

Jeg kjøpte en turistpakke ved ankomst på flyplassen i Hong Kong. Dette innebar en tur-retur-billett med flytoget og tre dagskort med metroen. For 300 Hong Kong-dollar er det en bargain (ok, det er et kupp....), men den må kjøpes hos en av informasjonskioskene til flytoget, den kan ikke kjøpes i automatene. Sammen med et elektronisk kort som utgjør biletten, ligger metro-informasjon og også ymse bonger med rabatter. Sikkert fint for den som bruker sånne. Med flytoget tar det 20 minutter til Kowloon, 30 til Hong Kong. 

En liten rundtur i dag brakte meg både nord til Sham Shui Po, forbi den gamle grensen mellom Hong Kong og Kina, som nå er en en del av Stor-Hong Kong. Og sør til Victoria Square i Hong Kong, hvor jeg blant annet knipset den overlykkelige  ungen som lekte seg i en Halloween-utstilling som besto av unormalt møblement...

Så langt er Hong Kong et trivelig kjennskap - men det har bare gått et par dager.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?