En togreise gjennom landskapsskifte

Vi tok tog fra hovedstaden Yaounde i Kamerun til regionshovedstaden Ngaoundere. Dette var en smalsporet jernbane via Ngaoundal, og blant de mange rare restene av fransk teknologi landet er belemret med.

Heldigvis var togsettene nye, bygd for et par ås siden i Kina. Det overrasker neppe at verdens største togfabrikk også kan levere moderne, og ganske komfortable dog enkle togsett.

LANDSKAPSSKIFTE: Toget tar oss fra den fuktige, frodige regnskogstypen i sør nordover til den tørrere høysletta med mer savanneaktig vegetasjon. Se også foto lenger ned.

LIVET LANGS BANEN: Hverdagsliv er også å være storesøster som tar morravask på lillebror.

GAMMALT OG NYTT: Byggestilen blandes ofte, som i en firkantet hus i fullhøyde med jordgolv og gresstak.

KLASSISK: Runde leirhytter med gresstak - jo lenger takskjegget er, jo mer regn er det i området.

NY LANDSBY: Firkantete hus med bølgeblikktak - det kan være rett vakkert.

BYGG LANG BANEN: Folk bygger seg hus langsetter banen. Her fra forstedene til Ngaoundal.

LANDBRUK: Vi er på vei oppover og nordover, Landskapet åpnes opp, og landbruket blir mer synlig.

DIS: Morratåke over åker og skog.

HØGSLETTESKOG: Stor variasjon i grønnsveret.


PALMEÅPNING: Det er vakkert i morragryningen.
IKKE BARE PALMER: QED.


TOG I ÅPENT LANDSKAP: Landskapet endrer seg tydelig, og lyset påvirkes av røyk og dis.




TOG OG BÆRING: Togstasjonen i Ngaoundere blir raskt et kaos av folk, bagasje og bærere.

MODERNE KINA: Smalsporet jernbane er ingen hindring for verdens største togfabrikk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?