Reiser i Kamerun: Noen inntrykk fra hovedstaden Yaoundé

I februar 2015 var jeg på en studiereise i Kamerun. Reisen foregikk delvis sammen med en gruppe i regi av misjonssambandets faste reisebyrå Ravinala, og delvis på egen hånd sammen ei tante og tre slektninger.

Eli hadde gjort en stor innsats i flere omganger som jordmor, sjukepleier og misjonær flere steder i Kamerun gjennom nesten 20 år.

I en serie postinger på Facebook har jeg publisert reisebrev med foto fra turen. Disse fotografiene republiseres her, men nå åpen og med ny tekst. 

Vi startet i hovedstaden i Republikken Kamerun. Vi var i Yaoundé én  overnattin og én overnatting før vi tok nattoget nordover til Nguandere.

Kameruns største by er imidlertid den kommersielle hovedstaden Douala, som er en havneby nærmere Guinea-bukta. Douala er eldre og så rotete som en gammal by planlagt av franskmenn bare kan bli. 

Den største forskjellen jeg opplevde er likevel flyplassene: Yaounde har en etter måten nyere flyplass tilpasset moderne krav. Douala flyplass er gammal, nedslitt, upraktisk, mangler ventilasjon og luftkondisjonering, gode innsjekkingssystemer, er smekkfull av kontrollposter og korrupte tjenestemenn, og er i det hele tatt den verste flyplassen jeg noensinne har vært i.

Og det sier en god del.

Men først, vi starter i Yaoundé og utsikten fra hotellet vi kom til utpå natta, etter å ha tatt ettermiddagsflyet med Brussel Airlines fra Brüssel. Det er en kort flytur på 6-7 timer, om lag som Oslo - New York.

PORST OG MÆSJE: Utsikt fra Hotel Yaahot, Yaoundé.

DESIGN: Rett over gata  for hotellet ligger dette bygget, som inneholdt et senter for design om brukskunst, om ikke min helt elendige fransk lurte meg trill rundt.

CBD YAOUNDE: I området ved den katolske domkirken /katedralen i Yaoundé var innslaget av moderne bygg sterkt. 


IKKE KAOTISK: Til å være en sentral rundkjøring i et sentralt strøk av en hovedstad mangler det kaoset jeg venter å finne i hovedsteder i Afrika.


US IMPORT: De gule taxiene er mange og i hektisk bruk. 

HØGHUS: Når lav bebyggelse er det vanlige, blir høgshusene iøynefallende.
NYBYGG: Det er en viss byggeaktivitet, men det er også bygg som står halvveis ferdige. De halvferdige venter som regel på finansiering. Eller ferske bevilgninger,
IKKE HELT PLANER: Om det finnes en overordnet plan for å bygge ut byen, er det ikke veldig synlig. Reisefølget mitt er skalamarkører.

BUDDIES: Man skal jo ikke ta foto fra en buss i fart, men jeg har en tendens til å tenke at "skal" er kjedelig.

BENSIN OG SERVICE: Bensinstasjoner har ikke nødvendigvis pumper og tanker under jorda. Har man plass til flasker, kan man selge bensin. Og service til bilene. På fortauet tørkes tapioka.


NÆRINGSVEIEN:  Næringsliv kan være en liten kiosk, en fænsi restaurant eller hele butikken hengende rundt hals og i never. 
MAGISK: Hotell med egen restaurant og brotilgang.
IKKE PLASS: Skal kundene komme inn, må mannekengene ut.
STORMARKED: Fra kongresshøyden fikk vi se en av de store gatemarkedene, som ikke var åpen den dagen vi var der.



KONKURRANSEN: Mellom kristendom og islam er det en konkurranse om tilhengere. Begge typer gudshus dukker opp.



PENT STRØK: Byggestandard speiler velstand, her som i andre byer.



AMBISIØST: Det er antagelig helt i sluttføringa dette hotellet. Fordelen er at det har utsikt til sentralbanestasjonen i Yaoundé.

SENTRALBANESTASJONEN: En smalsporet jenrbane trenger tross alt ikke så stor plass. Samme kveld tok vi nattoget herfra nordover.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?