Advarsel: Søtt!


Tax Free-butikken på utenlandsankomst Gardermoen er en av mine favoritter blant verdens taxfree-butikker, blant annet fordi de ofte har kampanjermed produkter som er svært lukrativt priset. I romjula var en av sjokkselgerne (eller pallesalget) den franske, gyllne vinen Sauternes. Pent priset var den også. Men jeg la mest merke til lappen hektet til prislappen, hvor man ble advart mot at dette var en "søt dessertvin"i STORE BOKSTAVER.

Tragikomisk, spesielt fordi jeg fikk bilder av fortvilte kunder som ringte ned den stakkars butikken og klaget over at hvitvinen var for søt...eller noe sånt. For hva er bakgrunnen for at de trenger å henge opp et slikt varsel?

Uansett, det gir meg høvet til å tipse om hva den egner seg best til: Kraftige blåskimmeloster, eller gamle tanter som trenger å smake noe annet enn Bristol Creme Sherry - og en del særdeles søthungrige. Det første er en smaksnytelse, de to andre tilfellene gjør det stille en stund... Sånn er nå det. (Og jeg tok med ei flaske heim for supplere i vinskapet, selvsagt).

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?