Tilbehør til andebryst - eller bingo med mango

Jeg har tilbrakt noen skjønne dager i København (den historiske og kulinariske hovedstaden i Norden. Oslo er natur- og miljøhovedstaden, og Helsinki hovedstaden for arkitektur og design i Norden. Stockholm er svenskenes hovedstad...).

Som seg hør og bør tar jeg alltid med meg litt andebryst heim fra sånne turer, og denne gangen tenkte jeg at jeg måtte finne på noe annet enn det vanlige følget (som gjerne er rotfruktstappe, dampet brokkoli og portvinssaus).

Jeg har av og til brukt saltbakte poteter, men synes problemet har vært den massive saltsmaken - og saltmengden. Men konsistensen blir jo helt fantastisk, så en vei måtte finnes. Og løsningen var - sennep. Jeg laget en blanding av Bergsby søt sennep og Mills sterke i forholdet 2-1. Etter at poteten (vasket og lagt i en form med skallet på, deretter dekt med grovsalt og bakt i ovn ved 200 grader i tredve minutter) var børstet rein for salt, rullet jeg dem i denne blandingen. Helklaff! Konsistens og saltsmak mætsjer helt med sødmen og styrken fra sennepsblandingen. Kombinert med sausen ble den helt riktig følge til midt andebryst.

Den andre utfordringen er sausen - litt lei av portvinssaus, utrolig nok (...). Den klassiske sausen til and er gjerne appelsinsaus, men jeg har sant og si ennå ikke funnet en appelsinssaus som klaffer helt - det er et eller annet med den massive, kleimete smaken av varm og søt appelsin jeg ikke er så glad i.

Og løsningen? Vel, jeg hadde noe rødvin spart for sausing, og hadde skaffet meg noen most mango på glass. Og kombinasjonen var helklaff. Etter å ha kokt inn rødvinen sammen med litt av fettet etter steking av andebryst (en enkel italiener om jeg ikke husker helt feil), rørte jeg i et par spiseskjeer med mango. Til slutt jevnet jeg sausen med litt smør, og smakte den til med litt pepper. Fruktig sødme kombinert med syren fra rødvinen var helt riktig. Mango var bingo :-).

Andebrystet (som hadde fått romtemperert seg sammen med litt urter og pepper et par timer på benken) ble stekt i grillpanne med skinnsiden ned, med noen gode renner skåret i skinnet og ned i fettlaget får å få smeltet ut litt. Etter rundt 8-10 minutter ga jeg kjøttsiden et par minutter varme, og puttet det hele inn i ovnen på 180 grader i 8 minutter. Deretter fikk det hvile mens jeg laget saus og potetene ferdig. Det er velsignet enkel og god mat, dette.

Bildet er hentet fra NRK.no.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?