Tvunget til å samle på episoder med dårlig kundeservice


Det er en fascinerende ting med byen mine foreldre bor i, og der jeg tråkket mine ungdomssko. Molde, den søvnige provinsbyen med den årlige store jazzfestivalen, har et rykte langt utenfor fylket som et sted hvor du vil oppleve dårlig kundebehandling i butikkene. Og de har ikke blitt bedre, under en av familiesamlingene i jule- og nyttårshelga kom et nytt bidrag.

Men først, noen år tilbake. En bekjent hadde temporære hårproblemer (!) og fant ut at kvinnelig verdighet kunne forsvares bedre med en hatt. Etter en runde med en sur kundebehandler som rent effektivt innebar at halvparten av hattene i butikken ble prøvd i turbofart uten noen tanke eller vurdering, ville hun flykte. Og tok fluktkommentaren "Jeg må tenke på det". Og fikk til svar "Ja, I skjønte jo me' ein gong at du ikkje skulle ha nokka, ja!". Hun repliserte, paff: Hva sa du?? Og fikk repetert "Ja, I skjønte jo me' ein gong at du ikkje skulle ha nokka, ja!". Koselig...

Og så, noen år seinere, med min daværende, som skulle kjøpe ei bukse. I en buksebutikk. Etter å ha kikket rundt, funnet og prøvd (uten fnugg av hjelp fra personalet), fant hun seg en som passet. Og gikk i kassen. Og ble møtt med "Fant du de' bukse, ja. De' va'kkje værst". Hjeeeelp! 

Her før jul kom en nær kjenning til bokhandelen (er ikke sikker på hvor mange som er i Rosebyen) med ei ønskeliste av aktuelle bøker til julegaver. Og ble møtt med "Nei, dænn e' jo fra i fjor, og den e' no' gammel, ja..." for enkelte av ønskene. Underforstått: "Denslags føres ikke her i Vår Butikk". Det er trist, en ekte bokhandel bør presumptivt være formidler av kultur og sivilisasjon, og gode bøker blir aldri gamle...

Jeg samler ikke på slike episoder. Men jeg tror nok jeg er tvunget til å motta flere fra denne kanten av landet framover. Og det kommer fortsatt til å være det pinligste jeg må formidle om å utfordringene med å besøke Molde. Der kan du ikke forutsette at kunden er viktig i det hele tatt.

Selv har jeg jo jobbet i butikk i Molde, men der var det under en sjef som la vekt på god kundeservice. Og vi ble grundig lært opp til å prioritere kundene. Men så var ikke Daae Foto sine eiere fra Molde, heller...

Illustrasjonen er hentet fra astronomi.no.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?