Direkte og humoristisk



* Reklame for billige flybilletter i Christchurch. Som om Norwegian hadde en kampanje med "Masse billige flybilletter til Bergen. Dit er det ikke mange som faktisk vil dra."

Man kan bli litt overrasket av humoren som preger kiwiene. Mest av alt den direkte stilen, kombinert med at de er så hyggelige at man av og til blir frustrert. Den store britiske forfatteren Douglas Adams skrev en gang at om  han møtte en kiwi til den dagen som var gjennomført hyggelig, kom han til å bli voldelig (I "Last Chance to See").

I lokalavisa her i Christchurch torsdag ble det rapportert om en gamling som kjørte bilen rett inn i lokalbanken ved et uhell. De ansatte tilbydde ham te, gjorde unna bankoppdraget han kom for, og kjørte ham hjem etterpå. Lokalavdelingen måtte stenge resten av dagen... Hvor ellers på vår klode skjer sånt? Overskriften i lokalavisa (på trykk) var "Care for a cup of tea, sir?".

Ellers er reklamene direkte (bare se på den som illustrerer dette innlegget), og vel så humoristiske som de norske på sitt beste. Sikkerhetsgjennomgangen hos Air New Zealand er også noe for seg selv. For eksempel den lett nifse delen om oksygenmasker, så blir følgende sagt (på engelsk): "Om oksygenmaskene løses ut og faller ned, er det ikke tid til å spørre hvorfor. Eller spørre om en i en annen farge. Ta dem på så raskt du kan".

Langs etter veiene er det et problem både med høy fart og fyllekjøring, og dette tas det tak i med veldig klare Drink driving-kampanjer. For den som lurer: Man ser en plakat som sier 

Drink DrIvE .

Men det er ikke de verste. Men de sier noe om en mentalitet der det ikke er vits i å legge fingra i mellom om det er noe viktig. Og det er likevel fortsatt mulig å være hyggelig.

Man kan ikke la være å like sånne folk. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?