Lydjunkie og enfuglsorkester


* Tui-en er en pyntesyk kjempekolibri med et oppheng i morsomme lyder.

Tenk deg en dørklokke som går ding-dong, etterfulgt av noen som blåser på toppen av en flaske og ender i panfløyte, som slår over i en god gammel modemlyd, som avsluttes med et innslag fra tiurleik og noe som minner om en forkjølt kråke - eller det jeg antar ville være lyden av en søye i klimakteriet.

Lyden kommer fra en pyntet fjørball i et tre i nærheten, og Tui -en har introdusert seg. En snodighet av de sjeldne, og også navnet på et helt ordinært, men bælmbart, kiwi-øl (hallo, det er Heineken på brun flaske - hva annet enn ordinært kan det være?). 

Det viser seg også at Tui-en er ekstremt nysgjerrig, og får kick av lyder. Jeg oppdager det fordi det krever litt å få tatt bilde av den. I starten. Når de oppdager at jeg ikke tar livet av dem, men har noe som klikker interessant, samler de seg i treet og kikker og, vel, lager lyder. Deretter følger flokken meg fra tre til tre, inntil det kommer en annen fotograferende.

Hun er newbee med et kamera som har disse irriterende digitale pling- og lydsignalene som melder at du fokuserer, har tatt bilde, blitsen er klar osv *). Men for Tui-ene er dette en ny, spennende  rytme- og lydboks, og fotodamen har fått seg en ny tilhengerskare som følger fra tre til tre....

Effekten av å vite at det er en fugl som lager alle disse lydene, gjør at det blir litt sært her om morran og kvelden. Da er de mest aktive - og du er i en kakofoni som minner litt om en spillehall, litt om jungelen slik NRK sitt lydarkiv presenterer det og ellers fra treåringens siste bursdagsfeiring hvor leker med lyyyd har slått an. Godt at vinduer kan lukkes, og at jeg har godt sovehjerte.

Sist gang jeg har opplevd noe like lyd-sært er langs The National Mall i Washington DC, fra Lincoln til WWII-monumentet. Der lager de lokale stærene et potpourri av ti år med mobiltelefonlyder fra Nokia og Motorola - de er med andre ord ikke helt teknologisk oppdatert. Men vilt s(t)ære :-)


*) Like plagsom **) som pling-plong-tjattet som hele den nyeste plata til Black Eyed Peas. Og er det ei plate som stinker, selv for BEP... 

**) Jeg skrur av alle slike lyder på mine gadgets, men skjønner behovet for lydhjelp om du for eksempel er svaksynt. Litt vanskeligere å skjønne når det er snakk om et fotoapparat, riktignok...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?