Shopping utenom løypa i Bangkok

* Bangkok er en nyydelig by døgnet rundt (Foto: Alter, fra WMC, lisensiert CCASA)

Det er greit å styre unna de verste turistløypene når man er ute og ser seg rundt, og i Bangkok kan det være en hårfin balansegang. Enten så slåss man seg gjennom turister og innpåslitne selgere rundt en av de titalls stedene man se. Eller så kan man rote seg inn i de hjerteskjærende slitte områdene av hovedstaden.

Denne gangen hadde jeg et hjertesukk hos gutta i resepsjonen til stedet for natta, Thong Ta Resort*, jeg hadde noen timer jeg ikke gadd å gå i kø i varmen før en 15 timer lang flyreise. Og jeg ville ikke gå aleine i de store vestorienterte luksus-kjøpesentrene i sentrum. Noen gode ideer?

De sendte meg til Seaconsquare.Dette femte største kjøpesenteret i verden er der asiatene går, og jeg brukte noen timer på å sitte i kafeer, restauranter og vandre rundt og kikke der. Jeg så seks andre europeere, og noen titusen thai-er som obserterte oss bleikrosa som noe litt eksotisk. Med rundt ti (eller tjue i stor-Bangkok) millioner innbyggere i Bangkok så ville det nok tatt noen dager før alle hadde vært innom dette kjøpesenteret.

Siden dette er et dagligdags sted, slipper man unna de intense selgerne. Og siden dette ikke er et turiststed, blir det mye peking, fekting, og noen enkle fraser av engelsk for å finne ut av ting, eller handle. Og siden dette er thai-er, godtas det at man bare vil kikke - så lenge man gir beskjed på en høflig måte og med et smil. Generelt hjelper det godt, thaiene er ikke høymælte, de smiler som regel helt ekte og latteren sitter løst. Noe som også gjør at støyen i dette kjøpesenteret er akseptabel.

Min type sted. Definitivt.

I tillegg til alle typer spisesteder (inkludert Starbucks og McDritt-burger), er det trådløst internett stort sett overalt, som er gratis eller lavt priset. Det er salgssteder som går fra giga-kjeder som Robinson og vestlig oritenterte påsje moteinnretninger, til store golvarealer med åpne boder som selger alt fra torx-skruer til skuddsikre vester. Og prisene er til å leve med, en to-retter med drikke på restaurant koster fra 30 til 80 kroner (jeg hadde så lyst på strutsebiff, det var relativt sett ikke det billigste. Men godt er det).

* Thong Ta Resort and Spa er et rimelig og helt ut akseptabelt hotell i distriktene ved den nye internasjonale flyplassen. For 150 kroner inkludert frokost og høyhastighet Internett er det et røverkjøp. Rommene er rene, velutstyrte og godt isolerte mot støyen fra en av verdens mest trafikkerte flyplasser. Det koster 160 -200 Baht inn til sentrum av Bangkok med AC-taxi (30-40 kroner). Og servicen? Vel, det er thaier, og vi er i Smileland....

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?