Av alle dager måtte det være den trettende


* Frekkas uten fuglehjerne

Datolinjen er en abstraksjonsøving, og jeg har i tillegg fått den koplet til den trettende. I den grad at fredag den trettende ble kjørt to ganger sist gang jeg krysset linja.

Reisen fra LA denne gangen var seint tirsdag kveld, og etter 10,5 time landet vi i Fiji i femtida torsdag morra. I Oslo-tid er dette fra halv ni onsdag morra, til klokka sju onsdag kveld. Jeg har altså gått fra å ligge ni timer etter 11 timer foran på bare ti timer... Men jeg har levert tilbake dagen jeg fikk to ganger, mot å gi fra meg den 12.8.2009. Men det innebærer at jeg altså starter med torsdag den trettende i Fiji.

Det interessante er at forrige gang jeg krysset datolinja, på vei fra Auckland til Tahiti, så innebar det at jeg fikk fredag den trettende to ganger. Flyet fra Auckland gikk om kvelden fredag den trettende i 2001, og vi landet på Tahiti om morgenen fredag den trettende. Det er godt jeg ikke opplever fredag trettende som spesielt kjipe (det er tross alt fredag, det er som regel en toppers dag). Men så er jeg ikke tempelridder heller.


* Tøffing med toppdusk
En kommentar til fuglebildene. Den øverste mattjuven er overalt her, og de er frekke som få, og flakser nær mat og annet interessant konstant. Smarte er de også, jeg observerte en som glefset i seg smør fra en porsjonspakke. Etterpå var nebbet fullt av smør, men det gjør ingenting: Den hoppet bort til en serviett og tørket av nebbet... Det er slik som gjør "fuglehjerne" meningsløst.

Lokalbefolkningen kaller den Peré, hva fyren med toppdusk heter har jeg ikke funnet ut av ennå.

Kommentarer

  1. Altså er sammenligninga med skjære relevant: Husker den i Namsos som hoppa inn gjennom åpent frontvindu for å hente ostepop fra posen i baksetet?

    SvarSlett
  2. Jepp, men dette er en stær-art, av denne typen:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Myna
    I følge en fra vest-øya (Australia): They are sort of a real pest, really

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?