En varm dag i tørt land


- Oh, your poor little thing! Det er noe med folket her borte, liten er vel ikke det jeg oftest assosieres med (men det finnes tilfeller...). Men nå er omsorgen fra motellverten av matrone-typen basert på at jeg har vært oppe i nord i varmebølgen nylig. Og der har de ikke luftkondisjonering...stakkars lille meg, altså...

Dagen startet i King City, California, hyggelig og solbrent oase i en tørr slette lags Highway 101. Jeg ville skifte over til innlandet og se de sørlige delene av Sierraen og tok veien via Coalinga, California. Målet var i og for seg å komme seg rundt LA sørover, siden jeg ikke gidder for mange dager der. Og Interstate 5 er mitt veivalg for et par dager framover.

Å reise gjennom sør-california etter å ha kjørt gjennom grønne og skogrike stater som Washington og Oregon, er en fenomenal overgang. Det er tørke her, noe som ikke er uvanlig, men det er ekstremvær for perioden også her. Det vil si kaldere og tørrere. De er ikke begeistret lokalt.

Området er preget av følgene av Dust Bowl - katastrofen . Feilslått landbruks- og miljøpolitikk i midtvesten endret næringsforhold og demografi (befolkningssammensetting) for alltid i sambandsstatene. Mange fra de sentrale delstatene flyttet ut til California, de verste delene. (Jada, les mer i John Steinbeck, East of Eden). Nå er det litt fascinerende å farte gjennom et område i 120 km/t - 70 miles/t når det er så tørt og varmt. Det er som å kjøre i flere gigantiske hårfønerne. Og igjen så dukker de små skypumpene opp, i dag så jeg det lett surrealistiske i å se en skypumpe dele seg i to og danse i hver sin retning over tørre jorder.

Dagens mater: En tjukk soppstuing med hummerbase servert til en australsk krydret biff hos Outback. Nyyyydelige greier.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bjørneboe-året 2020

18 kjente og 2 mindre ikoniske foto. Og kameraene som ble brukt

Hvordan overleve en interkontinental flyreise i turistklasse?